Název:
Digitální zvukový efekt typu reverb využívající konvoluci signálu s impulsní charakteristikou poslechového prostoru
Překlad názvu:
Reverb Digital audio effect based on convolution with impulse response of acoustic room
Autoři:
Tichý, Vladimír ; Rajmic, Pavel (oponent) ; Mačák, Jaromír (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
Práce se zabývá simulací poslechového prostoru pomocí jeho impulsní charakteristiky. Popisuje různé modely simulace akustických prostorů, jejich výhody a nevýhody a dále se soustředí právě na fyzikální model, který k simulaci využívá impulsní charakteristiky akustického prostoru. Je uvedena čtveřice nejčastěji používaných metod určených k jejímu měření s uvedením podmínek a omezení jejich použití. Dále jsou popsány metody výpočtu konvoluce vhodné pro číslicové zpracování signálů v reálném čase. Je provedena analýza výpočetní náročnosti algoritmů pracujících v kmitočtové rovině a vybrané algoritmy jsou implementovány a testovány v prostředí Matlab. Nejefektivnější algoritmus je pak vybrán a implementován do podoby VST plug in modulu pro simulaci poslechového prostoru v reálném čase.
This work deals with a computer simulation of an acoustic room using its impulse response. Two different approaches to the simulation are described with their pros and cons and then the work is focused on the physical approach, which uses room’s impulse response during the simulation. Several methods for the extraction of the impulse response of the acoustic room are mentioned with their conditions of use. The detailed description of various algorithms for a real time convolution computing is followed by the cost analysis of frequency domain block convolution algorithms. Several algorithms are chosen, implemented and tested in Matlab environment. Then the most effective of them is chosen to be implemented in VST technology as the plug in module for real time room simulation.
Klíčová slova:
hudební efekt; metody výpočtu konvoluce; plug in modul; simulace poslechového prostoru; technologie VST; zpracování signálů v reálném čase; convolution computing algorithms; musical effect; plug in module; real time signal processing; room simulation; VST technology
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/10295