Original title:
Moderní způsoby přeplňování
Translated title:
Up-to-date Methods of Supercharging
Authors:
Strouhal, Pavel ; Janoušek, Michal (referee) ; Dundálek, Radim (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato práce je zaměřena na současně používané způsoby přeplňování spalovacích motorů osobních vozidel. Rozebírá nejen možnosti zlepšení celkové charakteristiky pohonné jednotky, ale i konstrukci a uspořádání plnících agregátů, jejich regulaci a možné poruchy. Nahlíží také do problematiky snižování emise škodlivin výfukových plynů a ukazuje její závislost na daném způsobu přeplňování. Krátká zmínka pak patří některým dnes používaným motorům a jejich vzájemnému porovnání. Výsledkem je tak souhrn vědomostí potřebných k pochopení základního principu přeplňování, což je dnes nejpoužívanějším prostředkem pro zvyšování výkonu a hospodárnosti spalovacích motorů.
This thesis is focused on the currently used methods of supercharging internal combustion engines in passenger vehicles. It discusses not only the possibility of improving the overall characteristics of the drive unit, but also the design and layout of the filling aggregates, their regulation a possible failures. It also looks into the issue of reducing emissions of the exhaust gases and shows its dependence on the given methods of supercharging. Short mention includes then some today used engines and their mutual comparison. The result is a summary of knowledge required to understand the basic principles of supercharging, which is today the most common way to increase the performance and efficiency of internal combustion engines.
Keywords:
down-sizing; engine; performance; supercharger; supercharging; turbocharger; down-sizing; kompresor; motor; přeplňování; turbodmychadlo; výkon
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/32683