Název:
Vliv větru na provoz letišť v ČR
Překlad názvu:
Wind Influence on the Traffic Airports in the Czech Republic
Autoři:
Švec, Michal ; Hammer, Jaromír (oponent) ; Krška, Karel (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato bakalářská práce se zabývá přízemním větrem, tedy větrem, který ovlivňuje, případně i omezuje vzlety a odlety letadel. Nejprve se zmiňuje o meteorologických příčinách větru, jeho charakteristikách v atmosféře, vlivem zemského povrchu na něj a dále pro letectví nebezpečnými meteorologickými jevy, které vítr způsobuje. V další části je pojednáno o měření větru na letištích z obecného a poté i praktického hlediska, které zahrnuje především dnes používané přístroje k jeho měření. Je popsána problematika složek větru a jejich vliv na vzlety a přistání letounů, větru v meteorologických zprávách a předpovědích a systému AWOS. Poté byl vyhodnocen vítr na letišti v Karlových Varech podle popsaných měřítek a postupů.
This bachelor’s thesis deals with surface wind, which is the wind that influences or limits take-offs and landings of aircrafts. It firstly mentions the meteorological causes of the wind, its characteristics in the atmosphere, effect of the ground relief to the wind and dangerous meteorological phenomena for aviation, which are caused by the wind. The next part is focused on the wind measurement from the general and practical point of view, which includes today’s measuring instruments. It describes the issue of wind components and their effect on take-offs and landings of airplanes, wind in meteorological reports and forecasts and AWOS system. Afterwards the evaluation of surface wind at Karlovy Vary airport was made using the described scales and methods.
Klíčová slova:
anemometr; awos; boční vítr; lkkv; přízemní vítr; složka větru; vliv větru; větrná směrovka; anemometer; awos; crosswind; lkkv; surface wind; wind component; wind impact; wind vane
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/6113