Original title:
Zavěšení, odpružení, tlumení závodních vozidel
Translated title:
Race Car Suspension, Springing, Damping
Authors:
Šťastný, Jan ; Zháňal, Lubor (referee) ; Blaťák, Ondřej (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Hlavním tématem této bakalářské práce je přehled konstrukčních řešení systémů zavěšení, odpružení a tlumení závodních vozidel. Pozornost je věnována především automobilovým soutěžím pod záštitou AČR (Autoklubu České republiky). Předně je zařazena část, která stručně popisuje hlavní druhy a princip činnosti náprav, odpružení a tlumení. V následující části je přehled technických omezení a předpisů pro konstrukční řešení závodních vozidel. V dalším odstavci je detailněji pomocí obrázků rozebráno několik v současnosti nejpoužívanějších typů konstrukčních řešení pro danou soutěž. Poslední část se zabývá tendencí vývoje v oblasti konstrukce systémů zavěšení, odpružení a tlumení závodních vozidel.
The main subject of this bachelor project is overview of suspension, springing and damping methods structural design in racing car. Attention is payed especially to automotive races which are under sponsorship of ACR (Autoclub of Czech Republic). Firstly is placed issue which notify main sort and princip of suspension, springing and damping function. In the next chapter is summary of technological restrictions and prescripts for racing car structural design. Next chapter refers about the most used types of structural designs for given competition. The last chapter considers development trend of suspension, springing and damping systems in racing cars.
Keywords:
construction; damping; evolution; formula; legislation; rule of FIA; springing; suspension; WRC; formule; konstrukce; legislativa; odpružení; tlumení; vývoj; WRC; zavěšení; řád FIA
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/11638