Original title:
Návrh elektrického kladkostroje
Translated title:
Design of electric tackle
Authors:
Bádr, Miroslav ; Kašpárek, Jaroslav (referee) ; Škopán, Miroslav (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem práce bylo vytvořit technickou dokumentaci k elektricky poháněnému kladkostroji s ručně poháněným pojezdem. Zadány byly základní parametry jako nosnost, zdvih a rychlost zdvihu. Nejprve byl proveden výpočet zatížení čepů, pojezdových kol a volné kladky. Následně byl proveden výpočet pro správnou volbu lana, volné kladky, lanového bubnu a ložisek pro lanový buben. Po tomto výpočtu následoval výpočet pro správnou volbu elektromotoru a spojky. Dokumentace byla doplněna obrázky a tabulkami, které jsou umístěny u jednotlivých rozhodujících uzlu kladkostroje. K dokumentaci byl vytvořen jak výkres navrhovaného zařízení tak výkresy jednotlivých podsestav.
Purposes work was create technical documentation to an electrically driven tackle with actuated by hand undercarriage. Was booked up fundamental parameters like bearing, stroke and hoisting speed. First was effected calculation of load on pinion necks and an idle pulley. Subsequently was effected calculation for right election of a rope, an idle pulley, a rope drum and bearings for the rope drum. Up this calculation followed calculation for a right election of an electric motor and a shaft clutch. The documentation was complemented with pictures and tablets, that are seted near single decisive knots of the tackle. To the documentation was creationed how a suggested arrangement drawing so single subassemblies drawings.
Keywords:
actuated by hand undercarriage; bend.; electric motor; idle pulley; pulley block; rope drum; shaft clutch; speed; steel-wire rope; travel rise; elektromotor; hřídelová spojka; kladkostroj; lanový buben; ocelové lano; ohyb.; ručně poháněný pojezd; rychlost; volná kladka; zdvih
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/14571