Original title:
Analýza marketingové komunikace značky Staropramen a určení jejího archtypu
Translated title:
Analysis of marketing communication of the Staropramen brand and determination of its archetype
Authors:
Pajerová, Hedvika ; Říha, David (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je určit klíčové znaky použité v konkrétní kampani společnosti Staropramen a na základě jejich působení na vybrané zástupce cílové skupiny tohoto podniku určit, v duchu kterého z archetypů tato kampaň komunikuje. Analyzovanou kampaní je komunikace společnosti realizovaná v průběhu roku 2014 při příležitosti oslav 145. výročí založení pivovaru na pražském Smíchově. Kampaň analyzuji pomocí kvalitativního marketingového výzkumu, metodou focus group založenou na zkoumání asociací. Zvláštní důraz je v práci kladen na význam archetypálního základu komunikace jako silného nástroje brand buildingu. Závěrem práce je určení archetypu, v duchu kterého v tomto případě společnost komunikuje. Tím je zástupce skupiny Žádný člověk není ostrov s názvem Jeden z nás. Práce je součástí komplexního sémiotického výzkumu značky Staropramen a její komunikace.The aim of this thesis is to identify the key characters used in a marketing campaign of Staropramen and based on their impact on the selected members of target group of the company to determine what archetype this campaign use. Analyzed campaign is communication of the company implemented in 2014 to celebrate the 145th anniversary of the brewery in Smíchov. I analyze this campaign using qualitative marketing research, focus group method, based on associations. Special emphasis is placed on the importance of the archetype role as a powerful tool companies can use for brand building. Conclusion of this thesis is to determine the archetype that in this communication Staropramen uses. The archetype is representative of the group Nobody is lonely island called Everyman. This thesis is part of a complex semiotic research of Staropramen brand and its communication.
Keywords:
archetypes; brand building; marketing communication; Staropramen; archetypy; brand building; marketingová komunikace; Staropramen
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/50760