Název:
Analýza vlivu pirátství na filmový průmysl
Překlad názvu:
An empirical analysis of the impact of digital piracy on movie industry
Autoři:
Pernický, Tomáš ; Vozárová, Pavla (vedoucí práce) ; Rod, Aleš (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Použitím dotazníkového šetření na vzorku 516 studentů vysokých škol zkoumá tato práce dopady digitálního pirátství na prodeje filmů a přebytek spotřebitele s ním spojený. Pomocí poznatků z teoretické literatury o digitálním pirátství je na vzorku respondentů odhadnut statický model dopadu na přebytek spotřebitele, který se díky možnosti pirátství zvyšuje o 393 Kč per capita. Na základě sestaveného regresního modelu je rovněž odhadnuto, že první neplacená konzumace vytlačuje asi 0,06 placené konzumace, ale druhá neplacená konzumace zvyšuje prodej asi o 0,71 filmu. Tyto zjištění napovídají silnému sampling a network effectu, které jsou z větší části umožněny ilegálními kopiemi filmů, jež tímto spíše zvyšují tržby výrobců. S přihlédnutím ke všem výsledkům modelů se tato práce přiklání k pozitivnímu vlivu digitálního pirátství na přebytek výrobce a zvýšení prodejů filmového průmyslu.By the use of questionnaire, which was filled by 516 college students, was performed an empirical study investigating impact of digital piracy on sales displacement and consumer surplus. Firstly, based on the knowledge gained from theoretical literature this thesis assesses: piracy of films increases consumer surplus by 393 CZK per capita in observed data sample. Secondly, there is a negative relationship between the first unpaid consumption which reduces paid consumption by approximately 0.06 unit. However, the second unpaid consumption increases paid consumption by 0.71 unit. These findings suggest strong influence of sampling and network effect, while both are largely caused by the possibility of digital piracy. Therefore, unpaid consumption may increase movie industry sales. Overall, this thesis concludes that digital piracy increases consumer surplus and movie market sales.
Klíčová slova:
digitální pirátství; filmový trh; spotřeba; consumption; digital piracy; movie industry
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/51328