Original title:
Hra o společenský status
Translated title:
Game of Social Status
Authors:
Bečková, Tereza ; Špecián, Petr (advisor) ; Chytilová, Helena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce ukazuje, že spotřebitelské preference mohou být závislé na budoucím užitku a spotřebitelé si tak mohou pomocí okázalé (demonstrativní) spotřeby pomoci k dosažení vyššího společenského statusu či prestiže. Toto jednání označuji jako hru o společenský status. Některé firmy dokonce přizpůsobují produkci tomuto fenoménu, když produkují tiché či hlasité statky či omezují množství produkce. Tato práce také ukazuje, že okázalá spotřeba a poziční externality mohou záviset na rase, věku nebo sociálních interakcích a nedotýkají se jen bohatých zemí, ale také chudých zemí na asijském či africkém kontinentu. Poziční externality lze teoreticky odstranit neexistencí volatility módních trendů, pomocí aplikace Coaseho teorému či vyhlášek a daní z příjmu či ze spotřeby.This thesis points out that economic agents preferences can be dependent on the future utility and that economic agents can achieve higher social status and prestige with the conspicuous demonstrative consumption. I label this behavior as the game of social status. Some companies even adjust their production to this phenomenon as they produce quiet and loud goods or as they lower their production. This thesis also suggests that the conspicuous demonstrative consumption and positional externalities may be affected by race, age or social interactions. It also shows that these phenomena are not rich countries exclusive but they also appear in poor countries of Asian and African continent. Positional externalities can be theoretically removed by the nonexistence of volatility in fashion trends, by the application Coase theorem or by law restrictions and taxation of the incomes or consumption.
Keywords:
Conspicuous Demonstrative Consumption; Internalising Externalities; Positional Externalities; Social Status and Prestige; Internalizace externalit; Okázalá demonstrativní spotřeba; Poziční externality; Společenský status a prestiž
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/51326