Název:
Hra o společenský status
Překlad názvu:
Game of Social Status
Autoři:
Bečková, Tereza ; Špecián, Petr (vedoucí práce) ; Chytilová, Helena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce ukazuje, že spotřebitelské preference mohou být závislé na budoucím užitku a spotřebitelé si tak mohou pomocí okázalé (demonstrativní) spotřeby pomoci k dosažení vyššího společenského statusu či prestiže. Toto jednání označuji jako hru o společenský status. Některé firmy dokonce přizpůsobují produkci tomuto fenoménu, když produkují tiché či hlasité statky či omezují množství produkce. Tato práce také ukazuje, že okázalá spotřeba a poziční externality mohou záviset na rase, věku nebo sociálních interakcích a nedotýkají se jen bohatých zemí, ale také chudých zemí na asijském či africkém kontinentu. Poziční externality lze teoreticky odstranit neexistencí volatility módních trendů, pomocí aplikace Coaseho teorému či vyhlášek a daní z příjmu či ze spotřeby.This thesis points out that economic agents preferences can be dependent on the future utility and that economic agents can achieve higher social status and prestige with the conspicuous demonstrative consumption. I label this behavior as the game of social status. Some companies even adjust their production to this phenomenon as they produce quiet and loud goods or as they lower their production. This thesis also suggests that the conspicuous demonstrative consumption and positional externalities may be affected by race, age or social interactions. It also shows that these phenomena are not rich countries exclusive but they also appear in poor countries of Asian and African continent. Positional externalities can be theoretically removed by the nonexistence of volatility in fashion trends, by the application Coase theorem or by law restrictions and taxation of the incomes or consumption.
Klíčová slova:
Internalizace externalit; Okázalá demonstrativní spotřeba; Poziční externality; Společenský status a prestiž; Conspicuous Demonstrative Consumption; Internalising Externalities; Positional Externalities; Social Status and Prestige
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/51326