Original title:
Podpora exportu v Slovenskej republike
Translated title:
Export promotion in the Slovak Republic
Authors:
Süllová, Júlia ; Jiránková, Martina (advisor) ; Hronešová, Barbora (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Táto bakalárska práca sa zaoberá podporou exportu v Slovenskej republike. V prvej kapitole podáva teoretický pohľad na medzinárodný obchod z hľadiska jeho významu a možných prínosov pre krajinu, súčasťou kapitoly je tiež analýza zahraničného obchodu SR. Druhá časť práce sa zameriava na inštitúcie podpory exportu a proexportnú stratégiu Slovenska určenú pre obdobie 2014-2020, s ohľadom na jej princípy, ciele a nástroje. V závere kapitoly je takisto posúdené plnenie stanovených cieľov stratégie za rok 2014. Posledná časť pojednáva o silných a slabých stránkach podpory exportu v SR, na základe porovnania s vybranými štátmi EÚ.Tato bakalářská práce se zabývá podporou exportu v Slovenské republice. V první kapitole podává teoretický pohled na mezinárodní obchod z hlediska jeho významu a možných přínosů pro země, součástí kapitoly je také analýza zahraničního obchodu SR. Druhá část práce se zaměřuje na instituce podpory exportu a proexportní strategii Slovenska určenou pro období 2014-2020, s ohledem na její principy, cíle a nástroje. V závěru kapitoly je rovněž posouzeno plnění stanovených cílů strategie za rok 2014. Poslední část pojednává o silných a slabých stránkách podpory exportu v SR, na základě srovnání s vybranými státy EU.This bachelor thesis focuses on the export promotion system in Slovak Republic. The first chapter offers a theoretical approach to international trade, mainly with respect to its importance and benefits for countries. Later, the chapter also provides an analysis of the foreign trade of the Slovak Republic. In the second part, the thesis deals with the institutional framework for export promotion in Slovakia as well as its export promotion strategy for the 2014-2020 period, while the main attention is given to its principles, goals and instruments. At the end, the chapter also offers an assessment of the progress made towards the fulfilment of the goals in 2014. The final part of the thesis discusses the strengths and weaknesses of the export promotion system in Slovakia based upon a comparison with other selected member states of the EU.
Keywords:
EER strategy; Export promotion; Foreign trade; Slovak Republic; podpora exportu; Slovenská republika; Strategie VEV; zahraniční obchod
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/49929