Original title:
Strategická analýza společnosti ČEZ Distribuce, a.s.
Translated title:
Strategic analysis of ČEZ Distribuce, a.s.
Authors:
Vaniš, Jan ; Machek, Ondřej (advisor) ; Boukal, Petr (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá analýzou společnosti ČEZ Distribuce, a.s., působící na českém distribučním trhu s elektrickou energií ve strategické rovině s cílem poskytnou čtenáři komplexní informace nejen o analyzované společnosti, ale i o odvětví samotném pohledem externího analytika. Práce je rozdělena na dva celky, část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou popsány základní pojmy a informace potřebné k analýze samotné. Důraz je kladen na části věnující se definování firemní strategie, mikro i makrookolí společnosti, ekonomické analýze zahrnující analýzu finanční a analýzu naturálních ukazatelů a v neposlední řadě na souhrnnou SPACE a SWOT analýzu. Praktická část je zaměřena již na aplikaci těchto analytických nástrojů na vybranou společnost a odvětví. Tato část práce má za úkol čtenáři osvětlit základní principy, bariéry či trendy ve zkoumané části ekonomiky. Krom toho je v praktické části (zejména v ekonomické analýze) kladen důraz na srovnání s ostatními dvěma distributory elektrické energie působícími na českém trhu.The goal of this Bachelor's Thesis is to conduct a strategic analysis of ČEZ Distribuce, a.s., which is part of the biggest Czech energy group. It provides the reader with detailed information about the power distribution company itself as well as the Czech power distribution sector from the point of view of an external analyst. The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The first part gives information about the fundamental terms and mechanisms needed for the analysis itself. The focus is on definition of corporate strategy, analysis of micro and macro environments, economic analysis and summarizing SPACE and SWOT analyses. The second part aims to apply the above mentioned analytical methods to the particular case of ČEZ Distribuce, a.s. and the power distribution sector. It clarifies the main principles, barriers and trends in the power distribution sector in the Czech Republic. Additionally, the thesis stresses comparison with rest of the competitors performing on the Czech market (especially in the economic analysis part).
Keywords:
Economic analysis; PESTEL analysis; Porter's five forces model; Power distribution; SPACE analysis; Strategic analysis; SWOT analysis; ČEZ Distribuce, a.s.; Distribuce elektřiny; Ekonomická analýza; PESTEL analýza; Porterův model pěti sil; SPACE analýza; Strategická analýza; SWOT analýza; ČEZ Distribuce, a.s.
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/49654