Original title:
Využití metod Competitive Intelligence pro společnost Intergraph s.r.o.
Translated title:
The use of Competitive Intelligence methods for company Intergraph
Authors:
Kuznetsova, Kristina ; Molnár, Zdeněk (advisor) ; Zumr, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá využitím metod Competitive Intelligence pro vybranou IT firmu. Hlavním cílem této práce je využití konkurenčního zpravodajství v rámci provedení analýzy firmy a charakteristika firemního konkurenčního prostředí. Dalším cílem je identifikovat vhodné informační zdroje pro získání informací o vnějším prostředí podniku a nástroje pro jejich monitorování. Teoretická část této práce vychází z odborné literatury a věnuje se charakteristice konkurenčního zpravodajství a popisu zpravodajského cyklu včetně jeho jednotlivých fází. Dále je uvedena kategorizace informačních zdrojů a jsou popsány nástroje pro sběr a analýzu informací na internetu. Součástí teoretické části je kapitola, která se věnuje problematice CI v malých a středních společnostech. Praktická část této práce se zabývá navržením systému konkurenčního zpravodajství pro konkrétní firmu. První část zahrnuje zhodnocení aktuální situace ICT sektoru. Další kapitola obsahuje vhodné informační zdroje pro sledování a monitorování informací. Součástí navrhovaného řešení je i návrh profilu pracovníka odpovědného za výkon činností CI. Přínos práce v obecné rovině spočívá v praktické ukázce možnosti využití metod CI v malém podniku. Z praktické stránky je přínosem především vyhodnocení jednotlivých provedených analýz, jejich závěry a doporučení, které jsou z nich vyvozeny.Thesis deals with the use of Competitive Intelligence methods for selected IT company. The main objective of this work is the use of competitive intelligence analysis within the company and the characteristics of the company's competitive environment. Another goal is to identify appropriate information sources to obtain information about the external business environment and tools for monitoring them. The theoretical part of this work comes from the professional literature and focuses on the characteristics of competitive intelligence, and the intelligence cycle, including a description of its phases. Furthermore is mentioned the categorization of information sources and described the tools for collecting and analyzing information on the Internet. Part of theoretical part is a chapter devoted to CI in small and medium-sized companies. The practical part of this thesis deals with designing a system of competitive intelligence for a particular company. The first part includes the evaluation of the current situation in the ICT sector. Next chapter contains useful information sources to track and monitor information. Part of the proposed solution is a proposal profile person responsible for the conduct of CI. Thesis contribution in general involves a practical demonstration of using the CI methods possibilities in small business. From the practical side is the benefit mainly evaluating various analyzes, the conclusions and recommendations drawn from them.
Keywords:
Competitive Intelligence; competitiveness; information sources; monitoring information; small enterprises; Competitive Intelligence; informační zdroje; konkurenceschopnost; malé podniky; monitoring informací
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/49578