Original title:
Filmová adaptace divadelní inscenace
Translated title:
Film adaptations of theatrical productions in czech film
Authors:
Hovorková, Barbora ; GREINER, Ladislav (advisor) ; SKALL, Vladimír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V této práci si chci pokládat otázky interakce divadla a filmu. Nechci se tedy věnovat "natočenému divadlu", nýbrž výhradně filmovým adaptacím divadelních inscenací. Dramatická díla se velmi často stávají námětem pro filmová díla, avšak co vede tvůrce ke zfilmování konkrétní divadelní inscenace? Nakolik pak filmaře ovlivní existující předloha, a jakou cestou se vydat, když divadlo i film nabízejí tolik rozličných výrazových prostředků? Co všechno může divadlo nabídnout filmu, a co z toho je film schopen pojmout za své, převzít, či transformovat? A existují v tom případě nějaká pravidla?In this theoretical thesis I want to explore the interaction of theater and film. I do not want to be preoccupied with "filmed theater", but only with film adaptations of theatrical productions. Dramatic works became really often template for films, but what leads the creators of the movie to film the specific theatrical productions? How will the filmmakers be affected by existing artwork, and which path to take when theater and film have so many different ways of expression? What has the movie theater to offer, and what the film is able to borrow, take, or transform? And in this case,are there any rules?
Keywords:
analýzy filmových děl; filmová adaptace divadelní hry; filmová teorie; výrazové umělecké prostředky; zvuková dramaturgie; zvuková tvorba
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8664