Original title:
Spoluutváření divadla
Translated title:
CO-CREATING THEATRE
Authors:
Petrovič, Zoran ; MAKONJ, Karel (advisor) ; KLÍMA, Miloslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá fenoménem divadelní události, která se v plné míře
rozvine teprve tehdy, když se ve stejném prostoru a čase setkají herec a
divák. Zabývá se otázkami, které jejich vzájemnou interakci podmiňují.
Závěry se pokouší vyvodit skrze perspektivu divadelního tvůrce a
diváka, táže se po smyslu divadelního (spolu)utváření a přitom se opírá jak
o praktické zkušenosti, tak o poznatky divadelních praktiků a teoretiků.
Pojem divadlo používá v nejširším slova smyslu. Záměrně vychází z
různých druhů divadelních provedení. Vychází z poznání, že je divadlo v
základě jedno, avšak bezpodmínečně potřebuje oba, jak aktivního herce,
tak aktivního diváka.This graduate paper deals with the phenomenon of the theatre
spectacle that truly becomes alive no sooner than when the actor and the
spectator meet in the same space and time; the paper is also occupied with
the (pre)conditions that have to be met in order for the interaction between
the actor and the spectator to begin.
The paper draws conclusions from the theatre creator?s and the
spectator?s perspectives, it wonders about the meaning and the origin of
theatre (co)creation, and is based on practical experience, as well as on the
findings of theatre practitioners and theoreticians.
The concept of theatre is used in the widest meaning of the word.
The paper intentionally originates from and connects various performance
arts ? it draws from the realization that the theatre is basically one, and
that for theatre to happen one needs both: an active actor and an active
spectator.
Keywords:
divadelní diváci; divadelní prostředí; divadelní režie; energie; herectví; tvorba; zpětná vazba
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8590