Název:
Architektura v (anti)utopických filmech třicátých let
Překlad názvu:
Architecture in the utopian/dystopian films of the thirties
Autoři:
Kryvenko, Anna ; CZUMALO, Vladimír (vedoucí práce) ; ŠERÝ, Ladislav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Architektura vždy reflektuje stav společnosti, jelikož se musí přizpůsobit životu člověka. V horším případě je to naopak - člověk je nucen změnit svůj život a přizpůsobit se městskému prostředí. Architektura pracuje s měřítkem, hmatem a zrakem, časem a prostorem. Tím je blízká filmu jako výrazovému prostředku.
Tato práce má za cíl porovnání představ o budoucnosti a tím, co se dělo ve společnosti a umění v čase vzniku toho nebo onoho filmu, a to skrze vizuální prvek - architekturu. Nejsilnějším způsobem jsou představy o budoucnosti zvýrazněny v utopických a antiutopických filmech, protože právě tento směr byl vždy zacílen na vytváření ideálního světa.
Předložená práce je soustředěna na celkem úzké období třicátých let, protože to je čas vzniku utopických a antiutopických filmů jako kinematografického žánru. Je to také období velkých politických, společenských a uměleckých změn, které ovlivnily dějiny celého dvacátého století.Architecture has always reflected the state of society, as it must adapt to human life. In a worse case, it may be the other way round - people are forced to change their life in order to adapt to the urban environment. Architecture works with the scale, touch and sight, time and space. In this way it is similar to the film as a mean of expression.
This study aims to compare ideas about the future with what was happening in society and art during the creation of various films through focusing on the visual element - architecture. The most obvious way are the visions of the future highlighted in utopian and dystopian films, because this field has always aimed at creating ideal world.
The presented work is focused on the total of a short period of the thirties, because it is the time of creating the utopian/dystopian films as a cinematic genre. It is also a period of great political, social and artistic changes that have affected the history of the twentieth century.
Klíčová slova:
30. léta 20. století; analýzy filmových děl; architektura; filmová teorie; filmové žánry; futuristický film; utopie
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/8537