Original title:
Vlaky ve filmu Noir
Translated title:
Trains in Film Noir
Authors:
Veljanoski, Antonio ; DOMINKOVÁ, Petra (advisor) ; DOLENSKÝ, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V této bakalářské práci se budu věnovat specifickému využití vlaku a nádraží ve film noir. Kladu si za cíl vyzkoumat nejrůznější aspekty použití vlaku ve filmu noir, částečně i jeho předchůdců. Vlastně tato bakalářská práce bude taky zaměřená na dramaturgicky využití filmového jazyka od zvukové dramaturgie po práci s mizanscénou. Musím připomenout že se zaměřím jenom na několik filmů, které se zásadně liší od ostatních a máji své vlastné rysy které jsou autentické. Zkoumat každý film noir ve kterém se objevuje vlak není můj cíl. Spíš budu vyšetřovat jeho funkci v různých případech. Některé filmy budou jenom pojmenovány a bude vysvětleno, proč se v této práce objevuji. Tak chci ukázat co nejvíc z tematiky, která mě hrozně moc láká.In this Bachelor's thesis, I will pay attention to the specific use of trains and train stations in the specific film era of film noir. My goal is to analyze the various aspects of the use of trains in this film era and partly its predecessors. Actually this Bachelor's thesis will be oriented to the dramaturgical use of film language from sound dramaturgy until the work with mise en scène. I must note that I will focus on a couple of films that are different than the others and have their own specific features that are authentic, analyzing every film noir example in which trains appear is not my goal. Mostly I will analyze its function in various cases. Some of the films will be just named and explained why they are on this list. In that way I would like to show more of this topic.
Keywords:
analýzy filmových děl; film noir; filmová teorie
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8494