Original title:
Operní koprodukce jako projekt
Translated title:
Coproducing in Opera
Authors:
Kamenická, Kristýna ; SRSTKA, Jiří (advisor) ; HORČIČKOVÁ, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Operní koprodukce jako projekt se věnuje operním inscenacím (projektům), které vznikají jako výsledek spolupráce divadel či festivalů. Obecně se práce dotýká problémů současného stavu české opery a nastiňuje řešení ve formě hojnější spolupráce divadel.
Operní koprodukce znamenají pro divadla ekonomické úspory i obohacení repertoáru, avšak stále jsou v našich divadlech spíše výjimkou.
Práce popisuje proces vzniku takového projektu v rámci provozu vícesouborového divadla, jeho řízení a smluvní zajištění. Jako další možné formy spolupráce pak popisuje nákup inscenace či její pronájem.
Operní koprodukce znamenají budoucnost pro české operní divadlo.The thesis Coproducing in Opera discusses opera productions and opera joint projects that are based on the cooperation between theatres or festivals. While the thesis provides an insight into various issues of contemporary Czech opera scene, it comments on positive impact of the coproduction.
For the respective theatres, the coproduction decreases the costs of the production, as well as it broadens the repertory. Yet, the coproduction shows are still quite rare.
The thesis describes a process of a creation of such a project in the theatre operated by more than one theatre company; it discusses it's specific management and contractual relationships. The thesis also mentions other types of cooperation, e.g. purchase of the production or lease of the production.
The opera coproduction is the future of the Czech opera theatre.
Keywords:
koprodukce; operní inscenace; operní projekty; umělecké smlouvy
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8389