Original title:
Aerospace Clustering and its role in economic performance
Translated title:
Clustering leteckého průmyslu a jeho role v hospodářské výkonnosti
Authors:
Hladký, Ján ; Klosová, Anna (advisor) ; Coniglio, Nicola (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
eng Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[eng][cze] This dissertation thesis evaluates the role of aerospace clustering in the economic output. The focus on the clusters is based on the already existing theory, namely Michael Porter's book The Competitive Advantage of Nations in which he named clustering as one of the four essential factors that define the economic competitiveness of a country. On the other hand, the aerospace industry shows a huge potential with growing markets in Asia and in the run of the next decades, space exploration has to be reckoned with. In order to give a support to this theory and apply it to aerospace, a two stage analysis has been conducted. Firstly, Leontief's Input-Output analysis has been conducted, to show the importance of exports from this industry. Secondly, a model proposed by Hausmann et al. in 2007 has been adjusted to observe the productivity of aerospace commodities. The results of these analyses are positive and they give evidence to the importance of aerospace clustering. Moreover, they give merits to policy-makers' actions in this area.Tato diplomová práce hodnotí, jakou roli sehráva letecký průmysl v hospodářské produkci. Zaměření na clustering vychází z již existující teorie, a to konkrétně z knihy Michaela Portera The Competitive Advantage of Nations, ve které autor zmiňuje clustering jako jeden ze čtyř nezbytných faktorů, které definují ekonomickou konkurenceschopnost. Samotný letecký průmysl navíc prokazuje obrovský potenciál u rostoucích trhů v Asii a v následujících desetiletích je třeba počítat také s průzkumem vesmíru. Pro prokázaní této teorie a její aplikaci na letecký průmysl byla provedena analýza o dvou stupních. První stupeň je Leontiefova Input-Output analýza, která prokázala důležitost exportů tohoto průmyslu. Jako druhý stupeň posloužil model představen v roce 2007 Hausmannem, který byl upraven tak, aby vyčlenil produktivitu komodit leteckého průmyslu. Výsledky těchto analýz jsou pozitivní a dokazují významnost clusteringového efektu u leteckého průmyslu. Kromě toho dávají také opodstanění pro činnost legislativních orgánů v téhle oblasti.
Keywords:
Aerospace; Clustering; European Union; Industrial Districts; Knowledge; Technology; Clustering; Evropská Unie; Letecký průmysl; Poznatky; Průmyslné čtvrti; Technologie
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/48815