Original title:
Vstup českých malých a středních podniků na čínský trh
Translated title:
Czech Small and Medium Enterprises Entering the Chinese Market
Authors:
Bizoňová, Jana ; Stuchlíková, Zuzana (advisor) ; Vošta, Milan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce pojednává o české ekonomické diplomacii jako o nástroji, resp. prostředku zahraniční politiky ČR k prosazování ekonomických zájmů a cílů v Čínské lidové republice. Konkrétně se zabývá proexportní politikou státu a státní podporou malých a středních podniků (MSP) při jejich vstupu na čínský trh. Práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se věnuje pojmu ekonomická diplomacie a modelům řízení ekonomické diplomacie ve světě i v ČR a analyzuje dva základní vládní dokumenty formulující ekonomickou diplomacii ČR. Druhá kapitola je zaměřena na realizaci české ekonomické diplomacie v Číně, analyzuje česko-čínský zahraniční obchod a vývoj politicko-diplomatických vztahů obou zemí. Třetí kapitola se soustředí na MSP a jejich vstup na čínský trh. Přibližuje význam MSP pro českou ekonomiku a export a definuje jednotlivé fáze jejich vstupu na čínský trh. V této kapitole autorka zkoumá, jakou podporu nabízí a poskytuje stát MSP při jejich vstupu na čínský trh a zda tato podpora pokrývá všechny fáze tohoto složitého procesu. V závěru autorka vysvětluje, proč nejsou MSP spokojeny se státní podporou exportu a nastiňuje možná řešení.This diploma thesis deals with Czech economic diplomacy as an instrument or rather tool of the foreign policy of the Czech Republic to promote its economic interests and goals in the People´s Republic of China. Specifically, it deals with the state pro-export policy and state support of small and medium enterprises (SMEs) in the process of entering Chinese market. The thesis is divided into three chapters. The first chapter explores the concept of economic diplomacy and the models of the governance of economic diplomacy in the world as well as in the Czech Republic. The second chapter focuses on the realization of the Czech economic diplomacy in China, analyzes the Czech-Chinese foreign trade and the development of political and diplomatic relations between the two countries. The third chapter is devoted to the SMEs and their penetration of the Chinese market. It explains the importance of the SMEs to the Czech economy and export and defines the phases of the penetration. In this chapter, the author examines how the state supports the SMEs entering the Chinese market and whether this support covers all phases of this complex process. Finally, the author explains why SMEs are not satisfied with the state support of export and outlines possible solutions.
Keywords:
China; Chinese market; Czech export; economic diplomacy; foreign trade; small and medium enterprises (SMEs); state support; ekonomická diplomacie; malé a střední podniky (MSP); státní podpora; zahraniční obchod; Čína; český export; čínský trh
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/48425