Original title:
Vliv komunistického režimu na vývoj československého filmu v padesátých a šedesátých letech 20. století
Translated title:
The influence of the communist regime on the process of Czechoslovak film in the fifties and sixties of the 20th century
Authors:
Mutl, Lukáš ; Szobi, Pavel (advisor) ; Dufek, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o vývoji československé kinematografie v padesátých a šedesátých letech 20. století na pozadí komunistického režimu pod vlivem Sovětského svazu. Práce podrobuje analýze jedno z nejzajímavějších období československé historie, v němž se střídaly roky těžkého diktátů s roky společenského a kulturního uvolňování. První část se zaměřuje na problematiku zestátnění filmu v raných padesátých letech. Ve druhé části jsou rozebrány okolnosti počátku nejzářivějšího období československé kinematografie, nové vlny. V části třetí jsou vyobrazeny konsekvence, které měl pro tuzemské filmaře srpen 1968 a následná normalizace. V průběhu celé práce jsou zjišťované skutečnosti komentovány předními aktéry dané doby, A. J. Liehmem a Jiřím Menzelem, jimiž byly pro účely této práce poskytnuty rozhovory, jejichž plné znění je do práce na závěr rovněž začleněno. Cílem práce je nalézt odpovědi na otázky, jak velkou měrou byla československá kinematografie ovlivněna Sovětským svazem, zda mělo zestátnění filmu pouze negativní nebo i pozitivní důsledky, zda byl vznik nové vlny pouze náhodným úkazem či bylo nevyhnutelnou odpovědí na tehdejší politiku a zda by mohla obdobná nová vlna vzniknout i v dnešních podmínkách.This diploma thesis discusses the process of Czechoslovak cinema in the fifties and sixties of the 20th century in the communist régime and under the Soviet influence. Labour analysis one of the most exciting period of Czechoslovak history in which alternated years of heavy dictation with years of social and cultural release. The first part focuses on the issue of nationalization of the film in the early fifties. The second part deals with the circumstances of the beginning of the brightest period of Czechoslovak cinema, new wave. The third part describes consequences that August 1968 and subsequent standardization had for local filmmakers. Throughout the work are surveyed facts commented by former protagonists of the time, Antonin Jaroslav Liehmem and Jiri Menzel, who gave interviews for the purposes of this study, the full text of these interviews are also included at the end. The goal is to find answers to questions about how much the Czechoslovak cinema was influenced by the Soviet Union, than if nationalization of cinematography had only negative or even some positive consequences, whether the emergence of a new wave was just an accidental phenomenon or if it was the inevitable answer to the former policy and whether it could be possible to the new wave arise in today's conditions.
Keywords:
Czechoslovak cinematography; FAMU; New wave; FAMU; Nová vlna; Československá kinematografie
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/49041