Název:
Speciálně pedagogické postupy ve výtvarné výchově při vzdělávání žáka s poruchou autistického spektra ve 3. ročníku základní školy
Překlad názvu:
Special teaching procedures in the art education for a pupil with autistic spectrum disorder in the third year of primary school
Autoři:
WEDLOVÁ, Kamila Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem bakalářské práce na téma "Speciálně pedagogické postupy ve výtvarné výchově při vzdělávání žáka s poruchou autistického spektra ve 3. ročníku základní školy", bylo vytvořit strukturované postupy, které by integrovanému žákovi usnadnily práci při výtvarné činnosti. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. První kapitola obecně popisuje charakteristiku poruch autistického spektra. Druhá kapitola se zabývá vývojem a odlišnostmi dětské kresby u intaktních jedinců, odlišnostmi vývoje kresby u dětí s poruchou autistického spektra. Třetí kapitola je věnována výtvarné výchově. Cíle a očekávané výstupy předmětu výtvarná výchova dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy jsou uvedeny příloze v závěru práce. V poslední kapitole je popsána metodika práce se žákem s poruchou autistického spektra ve výtvarné výchově. Dále jsou zde popsány speciálně pedagogické postupy, vycházející z principu strukturovaného učení. Cílem praktické části bylo vytvoření strukturovaných postupů pro výuku výtvarné výchovy vybraných žáků s poruchou autistického spektra na prvním stupni základní školy. Pro vytvoření metodických postupů byly vymezeny dílčí cíle: Zjistit zda je vybraný žák s poruchou autistického spektra schopen pracovat při výuce výtvarné výchovy bez strukturovaného postupu. Zjistit v čem je strukturovaný postup pro vybraného žáka přínosný. Zjistit které užité výtvarné techniky vybraným žákům nejvíce vyhovují. Zjistit zda vybraný žák s poruchou autistického spektra zahrnuje své záliby do výtvarného projevu. Strukturované postupy byly následně aplikovány v hodinách výtvarné výchovy. Pro potřeby práce byli vybráni žáci 3. ročníku. Ke sběru dat byla použita metoda pozorování, polostrukturovaného rozhovoru s asistentkou pedagoga vybraných žáků. Analýzou získaných dat byla stanovena kritéria pro tvorbu metodických postupů. Z výzkumu vyplývá, že strukturované postupy pro výuku výtvarné výchovy se u vybraných žáků s poruchou autistického spektra osvědčily a byly pro jejich práci přínosné, vedly k větší motivaci v činnostech, soustředění, samostatnosti, rozvoji představivosti, dále přispěly k omezení nevhodného chování (vykřikování, vybíhaní z lavice). Užité výtvarné techniky se ukázaly jako vhodné. Respondenti své zájmy do výtvarného projevu nepromítali. Práce obsahuje vlastní strukturované postupy s přípravami činností a je vybavena přílohami fotografií hotových prací respondentů. The main goal of the bachelor thesis theme Special teaching method at art education for students education with autism spectrum disorder in 3rd grade of elementary school was to create structural methods what should help to integrated student with their work in art education. Bachelor thesis is divided into the theoretical and practical part. Theoretical part consists of for chapters. First chapter described characteristic of autism spectrum disorder in general. Second charter deals with development and differences of children drawing at intact persons, differences development of drawing at children with autism spectrum disorder. Third chapter is devoted to art education. Goals and expected outputs of art lessons regarding General educative program for elementary school are listed in annex of thesis. There are described methods of work with student with autism spectrum disorder at art education in last chapter. Special pedagogical methods based on structural teaching are described there. Goal of practical part was to create structural methods for education of art of selected students with autism spectrum disorder on the first level of elementary school. To preparation of methodical procedures were set main goals: Find out if chosen student with autism spectrum disorder is able to work during art lessons without structural procedure. To find out how is the structural procedure profitable for the student. To find out what used art techniques best fit to chosen students. To find out if the chosen student with autism spectrum disorder includes his interests into the art expressions. The structural methods were consequently applied in lessons of art. For usage of work were chosen students of third grade. To collecting of data was used method of observation, semi-structural interview with assistant of chosen student's teacher. By analysis of reached data were setup criterions for preparation methodical steps. From observation appears that structural methods for art education at chosen students with autism spectrum disorder were successful and were useful for better motivation in activity, concentration, independence, development of imagination, than help to reduction of impropriate behave (shouting, stand out of desk). Used art techniques shows as suitable. Respondents didn't project their interests into the art expression. Thesis contains own structural methods with preparation of activities. Thesis also contains annexes with photos of respondent's works.
Klíčová slova:
poruchy autistického spektra; speciálně pedagogické postupy; výtvarná výchova; art education; autism spectrum disorder; special pedagogic methods Citace: WEDLOVÁ, Kamila. Speciálně pedagogické postupy ve výtvarné výchově při vzdělávání žáka s poruchou autistického spektra ve 3. ročníku základní školy. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/43226