Název:
Očekávání žen/klientek od odborného sociálního poradenství v jejich obtížné životní situaci
Překlad názvu:
Expectations of women / clients from professional social counseling in their difficult life situation
Autoři:
ERHARTOVÁ, Nikola Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce s názvem Očekávání žen/klientek od odborného sociálního poradenství v jejich obtížné životní situaci si klade za cíl postihnout, jaký druh či formu pomoci klientky očekávají. Práce je rozdělena na dva velké celky. Teoretická část je tvořena čtyřmi hlavními kapitolami. První kapitola nese název Poradenství v sociálních službách. V rámci kapitoly je vymezeno odborné sociální poradenství a s ním spojená témata jako poradenský vztah, odbornost a osobnost poradce, poradenský rozhovor a práce se zakázkou. Ve druhé kapitole je osvětlen termín obtížná životní situace. Ve třetí kapitole je výčet situací, které lze považovat v životě ženy za obtížné. Také je u každé cílové skupiny nastíněna možná podpora a pomoc v rámci sociální práce. Jako poslední navazuje kapitola o Poradně Eva při Diecézní charitě České Budějovice. Výzkumná část se opírá právě o tuto poradnu, ve které jsou registrovány jako klientky respondentky výzkumu. Praktická část stojí na realizovaném kvalitativním výzkumu. V rámci kvalitativního výzkumu byly provedeny polostrukturované rozhovory se šesti respondentkami. Rozhovory byly se souhlasem respondentek nahrávány na diktafon a následně byla provedena jejich transkripce do písemné podoby. Písemný text byl zpracován pomocí otevřeného kódování. Analýzou dat byly identifikovány čtyři kategorie, které se vážou ke stanovené výzkumné otázce. Těmito kategoriemi jsou: Očekávaný druh pomoci, Očekávání ve vztahu k pracovišti, Očekávání ve vztahu k sociálním pracovnicím a Emoce, které se vážou k poradenskému procesu. Výsledky výzkumu tak ukázaly, že respondentky v rámci odborného sociálního poradenství chtějí pracovat zejména na tématech, kterými jsou příspěvky, dávky, finance a s nimi spojená dluhová problematika a zaměstnání. Dále se ukázalo, že je pro respondentky důležité, aby jim pracovnice v rámci řešení těchto oblastí pomáhaly s vyřizováním telefonátů a listin. Respondentky ale kromě sociálního poradenství očekávají také materiální pomoc. Za důležitou pomoc, kterou oceňují a očekávají ji i do budoucna, se ukazuje zprostředkování služeb od Dobrovolnického centra při Diecézní charitě České Budějovice. Pomocí druhé identifikované kategorie, Očekávání ve vztahu k pracovišti, bylo zjištěno, že respondentky pracoviště vnímají jako Maják a Útočiště. Poradna je pro ně místem, od kterého očekávají jistotu, stabilitu, důvěru a bezpodmínečné přijetí. Jako zajímavé se ukázalo, že čtyři respondentky reflektovaly změnu sociálních pracovnic v rámci zařízení. Tato změna vedla u dvou respondentek ke zmatenosti. Třetí důležitou identifikovanou kategorií, která také vypovídá o očekávání klientek, je Očekávání ve vztahu k sociálním pracovnicím. Od sociálních pracovnic se očekávají různé role a s nimi spjaté formy pomoci. Mezi role, které byly vymezeny, patří Odborník rádce, Mediátor, Řešitel, Iniciátor, Blízká osoba, Katalyzátor emocí, Obyčejný člověk a pak sociální pracovník jako Neznámý člověk. Přičemž tato role nebyla vždy vnímána pozitivně, protože je spojována s uschopňování klientky a s vlastní zodpovědností. Poslední doplňkovou kategorií je část Emoce, které se vážou k poradenskému procesu. U respondentek byla identifikována spokojenost, ocenění práce a vděk. Tato kategorie tak ukazuje, že respondentky jsou ve všech případech s pomocí, sociálními pracovnicemi a zařízením spokojené a že pomoc a práce pracovnic je hodnocena kladně. Zjištěné výsledky mohou posloužit zejména jako zpětná vazba pro vedoucí a sociální pracovnice Poradny Eva při Diecézní charitě České Budějovice, ala i dalším zařízením s podobným zaměřením. Z výsledků také vyplývají doporučení, která by mohla pracovnicím posloužit při vedení dalších poradenských vztahů. The aim of the bachelor thesis called "Expectations of Female Clients of the Professional Social Counselling In Their Difficult Life Situation" is to cover what kind or form of help these clients expect.The thesis is devided into two large parts. The theoretical part comprises of four main chapters. The first chapter ís called "Counselling in Social Services", and specifies professional social counselling and connected topics, such as counselling relationship, professionality and personality of the counsellor, counselling dialogue and working with orders. The second chapter defines the term "Difficult Life Situation". The third chapter lists situations which can be seen as difficult in the life of a woman. Possible support and help within social work is outlined for each target group, too. The last chapter covers work of Counselling Center Eva, Diocesan Charity in České Budějovice. The research part is based on findings from this counselling center, where the respondents of the research are registered as clients. The practical part is based on realised qualitative research. Six respondents were questioned in semistructured interview in the qualitative research. The interviews were recorded, under the consent of the respondents, and transcriptions into written form were carried out subsequently. The written form was processed by open coding. Four categories connected to the research question were identified by the method of analysis. The categories are: Expected form of help, Expectations in relationship to the center, Expectations in relationship to the social workers, and Emotions connected to the process of counselling. Results of the research showed that within the professional social counselling, the respondents are interested in covering the topics of benefits, doles, financies and debt counselling, as well as employment. It was further proved that it is important for the respondents to have assistance of the social workers when making phone calls and dealing with documents. Apart from social counselling, the respondents also expect material help. Very important aid, which is higly appreciated and expected for the future, appears to be the services of Voluntary Center of Diocesan Charity in České Budějovice. The second identified category Expectations in relationship to the center showed that the respondents see the center as a Lighthouse and Sanctuary. For them, the counselling center is a place where they hope to find assurance, stability, confidence and unconditional acceptance. What came out as interesting is that four respondents reflected the change of social workers within the center. This change caused confusion to two of the respondents. The third important identified category, which also brings evidence about expectations of female clients, is Expectations in relationship to the social workers. Different roles and forms of help are expected from the social workers. Among the roles defined belong Professional advisor, Mediator, Investigator, Initiator, Close person, Filter of emotions, Human being, and also social worker as a Strange person, which has not always been percieved as positive, as this is connected to declaration of the client as fit to work and her own responsibility. The last additional category is Emotions connected to the counselling process. All the respondents expressed satisfaction, gratitude and appreciation of the work of the center. This category therefore shows that the respondents are satisfied with the help, the social workers, and the work of the center in all cases, and that the work of the social workers is evaluated positively. The results can serve not only as feedback for the head office and all the workers of the Counselling Center Eva, Diocesan Charity in České Budějovice, but for other organisations with similar scope of activities. The results also bring recommendations which could be used by the social workers in their future counselling relationships.
Klíčová slova:
Obtížná situace v životě ženy; obtížná životní situace; pomoc v sociální práci; poradenství; Poradna Eva při Diecézní charitě České Budějovice.; counselling; Counselling Center Eva; difficult life situation; Difficult situation in the life of a woman; Diocesan Charity in České Budějovice.; help in social work Citace: ERHARTOVÁ, Nikola. Očekávání žen/klientek od odborného sociálního poradenství v jejich obtížné životní situaci. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/42831