Název:
Subjektivní vnímání násilí u dětí ve věkové skupině 11-15 let
Překlad názvu:
Subjective Perception of Violence at Children of Ages 11 to 15
Autoři:
PŘENOSILOVÁ, Petra Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce pojednává o tom, co představuje pro děti v pubescentním období násilí. Toto téma je neustále nadčasové, diskutované a velice závažné. Mnoho autorů se tímto tématem a možnostmi řešení zabývají. Práce je rozdělena na dvě části a to na teoretickou část a empirickou část. Teoretická část je rozdělena do sedmi kapitol a dvou podkapitol. První kapitola pojednává o tom co je to vlastně násilí, různé názory od různých autorů a druhá řeší, kdo je to vlastně dítě a dítě v pubescenci. V další kapitole pojednávám a rozebírám druhy násilí a to, proč a kde se v člověku bere zlo. V páté kapitole přibližuji osoby, které mají potencionálně vyšší sklon k agresivitě a ty, kteří mají potencionálně vyšší sklon stát se obětí. Pátá kapitola řeší následky násilného chování. V šesté kapitole více přibližuji problematiku šikany, která je v tomto věkovém období nejvíce z násilí zastoupena. V poslední kapitole popisuji možnosti prevence před násilím a šikanou a takzvaný návod jak postupovat a na koho se obrátit, když násilí již propuklo. Empirická část má stanovenou jednu výzkumnou otázku a několik cílů. Výzkumnou otázkou je zjistit co představuje termín násilí pro děti ve věkové skupině 11 až 15 let. Cíly této práce byly zjistit, co si představují pod pojmem násilí, zda násilí ve svém okolí vnímají a jak na něj reagují a dílčími cíly bylo zjistit, zda někdy násilí samotný spáchaly, zda je nebo bylo násilí někdy spácháno na nich a zda vědí jak postupovat při řešení násilného chování. Pro výzkumné šetření byla stanovena kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly dělány se sedmi komunikačními partnery, kteří byly vybrány metodou snowball sampling. Jednalo se o děti ve věku 11 až 15 let a rozhovory byly vedeny se souhlasem zákonného zástupce komunikačních partnerů doma na klidném místě. Kvalitativní výzkumné šetření přineslo zajímavé výsledky. Výzkum odhalil, že komunikační partneři si představují pod pojmem násilí hlavně fyzické ataky a to ve velké míře převažuje nad ostatními druhy násilí. Tři komunikační partneři do výčtu, co vše podle nich spadá do násilí, dokonce uvedly pouze jen fyzické ataky a nic jiného již nezmiňovali.The bachelor thesis discusses what violence means for pubescent children. This topic is timeless, constantly discussed and very serious. Many of the authors are concerned with this issue and finding solution possibilities. The thesis is divided into two parts, the theoretical part and an empirical part. The theoretical part is divided into seven chapters and two sub-chapters. The first chapter discusses what violence really is, it brings different opinions of different authors; and the second one describes who actually a baby and a pubescent child is. In the next chapter I try to describe and analyse the types of violence, and why and where the evil in people comes from. In the fifth chapter I describe persons who are potentially more prone to aggressiveness, and those who have a potentially higher tendency to become victims. The fifth chapter deals with the consequences of violent behaviour. In the sixth chapter I further describe the issue of bullying, which is the most often represented kind of violent behaviour at this age. In the last chapter I describe the possibilities for the prevention of violence and bullying, and so-called instructions how to proceed and whom to contact when violence has already erupted. In the empirical part, there are one research question and several objectives determined. The research question tries to find out what the term of violence means for children in the age group from 11 to 15 years. The objectives of this work were to find out what they understand by the term of violence, whether they are aware of violence in their immediate area and how they react to it; and the sub-objectives were to find out whether they have ever committed a violent act on their own, whether violence is or was ever committed on them, and if they know how to proceed in resolving violent behaviour. For the research investigation there was established a qualitative research strategy, a questioning method and a technique of the semi-structured interview. Interviews were made with seven respondents, who were selected by the method of a snowball. These were the children aged 11 to 15 years, and interviews were conducted with the consent of the legal representative, at respondents´ home in a quiet place. The qualitative research investigation has yielded interesting results. The research revealed that the respondents understand the term violence mostly as physical attacks, and this fact largely prevails over the other types of violence. Three respondents even included only physical attacks and nothing else into the list of violent acts according to their opinions.
Klíčová slova:
agrese; děti; násilí; pubescence; aggression; children; pubescence; violence Citace: PŘENOSILOVÁ, Petra. Subjektivní vnímání násilí u dětí ve věkové skupině 11-15 let. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/38527