Název:
Zobecnění Cournotova modelu oligopolu pro více hráčů
Překlad názvu:
Generalisation of Cournot oligopoly model for more players
Autoři:
Nehasil, Václav ; Chrobok, Viktor (vedoucí práce) ; Zouharová, Martina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce pojednává o oligopolním trhu a situacích v něm nastávajících. Jejím cílem je přiblížit základní vztahy a pravidla, která se k oligopolu vztahují. Práce se omezuje na situaci, kdy produkt všech firem je homogenní a ty si konkurují pouze vyrobeným množstvím. Představen v ní jsou modely od Cournota a Stackelberga. S využitím poznatků teorie her jsou zkoumány možnosti spolupráce. Ke každému z modelů je připojen řešený příklad, na kterém jsou všechny popsané postupy náležitě předvedeny. Ve druhé části práce se nachází odvození obecných vzorců pro výpočet ceny a optimálního objemu produkce v Cournotově modelu, pokud jsou všechny nákladové funkce i cenová funkce lineární. Využití těchto odvozených vzorců je rovněž předvedeno na řešeném příkladu a nachází se zde ověření jejich funkčnosti.This thesis deals with oligopolistic market and situations occurring in it. Its aim is to approximate basic principles and rules, which relate to oligopoly. Thesis is limited to the situation when the products of all firms are homogeneous and these firms compete only by the produced quantities. Models of Cournot and Stackelberg are introduced in it. The possibilities of cooperation are being researched using the theory of games. Solved mathematical problem is attached to each of these models and it demonstrates all the procedures properly. Derivation of general formulas, if all cost and price functions are linear, is located in the second part of the thesis. Their utilization is demonstrated on solved mathematical problem and verification of them is located there.
Klíčová slova:
Cournotův model; homogenní produkt; oligopol; Stackelbergův model; teorie her; Cournot competition; game theory; homogeneous product; oligopoly; Stackelberg competition
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/40016