Original title:
Segmentace trhu kojeneckých mlék
Translated title:
Segmentation of Infant Milks Market
Authors:
Čevela, Josef ; Koudelka, Jan (advisor) ; Sobol, Robert (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem diplomové práce je naleznout odlišnosti, resp. podobnosti mezi spotřebiteli kojeneckých mlék. Na základě těchto odlišností je uspořádat do skupin, segmentů, které jsou uvnitř co nejvíce homogenní a vůči ostatním skupinám, segmentům co nejvíce heterogenní. Dalším cílem je pro odkryté a popsané segmenty navrhnout marketingová doporučení. Práce se skládá ze dvou částí, z nichž teoretická popisuje postup segmentace trhu. V praktické části je uvedena charakteristika trhu kojeneckých mlék a jsou popsány jednotlivé druhy kojeneckých mlék. Na základě sekundárních a primárních dat je provedena vlastní segmentace. V praktické části je v oblasti sekundárních dat využíváno projektu MML-TGI a obsahové analýzy. Primární data z vlastního výzkumu jsou zpracována prostřednictvím program IBM SPSS statistics verze 20. Výsledkem této práce je nalezení pětice segmentů, které jsou charakterizovány, pojmenovány, a pro které jsou navržena marketingová doporučení.The principal goal of the master thesis is to explore the similarities and possible differences among customers of infant milks. Based on those findings, the customers are clustered into various segments, which are extremely homogenous within each one, but significantly heterogeneous outside each of them. The second goal of the thesis is to suggest the best marketing solutions for each revealed segment. The work is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part describes the process of market segmentation. The characteristics of the infant milk market and the description of infant milk types are described in the practical part. The customers' segmentation is designed according to primary and secondary research. Secondary data is based on data from project MML-TGI and content analysis. The data from my own primary research are processed by IBM SPSS statistics version 20. Among the main finding of the thesis was defining 5 segments of the infant milk customers. The work characterizes all of them and special term is chosen for each of the segment. Finally, the relevant marketing solutions are suggested for each of the segment.
Keywords:
baby nutrition; cluster analysis; infant milk; Segmentation; segmentation criteria; dětská výživa; kojenecká mléka; Segmentace; segmentační kritéria; shluková analýza
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/39615