Original title:
Využívané kompenzační pomůcky zrakově postiženými v ekonomickém vzdělávání
Translated title:
Using Compensating Aids by visually impaired in economy education
Authors:
Sarkány, Josef ; Blažková, Veronika (advisor) ; Hadj Moussová, Zuzana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce si klade za cíl zvýšit povědomí o kompenzačních pomůckách používaných osobami se zrakovým postižením v ekonomickém vzdělávání. A dále také popsat život studentů se zrakovým postižením za účelem přiblížení bariér, které se při studiu objevují. V teoretické části je uvedena charakteristika zrakového postižení, typických rysů ekonomického vzdělávání a kompenzační pomůcky. Práce vychází z autorových vlastních zkušeností, neboť je sám studentem se zrakovým postižením ekonomického oboru. Pro dosažení cílů byla vybrána kvalitativní metoda výzkumu. Práce přináší řešení, které může pomoci především pedagogům ekonomických oborů a jejich studentům, jež jsou zrakově postižení. Učitelé mohou najít základní informace o často užívaných kompenzačních pomůckách a jejich možnou aplikaci při ekonomickém vzdělávání. Přínosem je rovněž otevření tématu týkající se studentů se zrakovým postižením na ekonomických oborech a jejich následného zaměstnávání i na pozicích v ekonomické sféře. Pro pedagogy může být práce námětem k zamyšlení se nad výběrem vhodné vyučovací metody s ohledem na používané kompenzační pomůcky studentem v průběhu výuky.This bachelor thesis aims to increase of awareness about compensating aids using by visually impaired people in economic education. In theoretical part there are listed characteristics of visually impaired, typical features of economic education and compensating aids. The thesis comes from author's own experience, because he is a student with visually impaired of economical field himself. The qualitative method was chosen for achieving of stated aims. The thesis brings solutions, which could help mainly teachers of economical subjects and their visually impaired students. The teachers could find basic information about often using compensating aids and their possible application by economical education. The benefit there is also opening of issue dealing with visually impaired students at economical fields and their following employment in positions in economic sphere too. The thesis could be a topic for thinking about the choice of appropriate teaching method regards using compensating aids by student during teaching.
Keywords:
Compensating aid; Economy education; Visually impaired; Ekonomické vzdělávání; Kompenzační pomůcka; Zrakově postižený
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/42176