Original title:
Komparativní analýza implementace finanční gramotnosti v sekundárním vzdělávání
Translated title:
Comparative analysis of the implementation of financial literacy in secondary education
Authors:
Jandová, Lucie ; Krpálek, Pavel (advisor) ; Masaříková, Kateřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou odlišného způsobu implementace finanční gramotnosti na středních školách v ČR. Na základě rešerše dostupných zdrojů byla vypracována teoretická část, kde jsou popsány kurikulární dokumenty od nejvyšší úrovně, Národní strategie finančního vzdělávání, až po školní vzdělávací programy. Dále navazuje popis didaktického systému upraveného pro finanční a ekonomické vzdělávání. V praktické části práce byla, po stanovení výzkumného problému, hypotéz a metodologie výzkumu, provedena analýza a identifikace obsahu finanční gramotnosti ve třech vybraných rámcových vzdělávacích programech. Dotazník, druhý nástroj výzkumu, měl za cíl identifikovat způsob implementace finanční gramotnosti na konkrétních středních školách a především vymezit hlavní rozdíly či podobnosti ve využívání didaktických prostředků z pohledu typu školy a regionu, a doplnit tak celkový pohled na implementaci. V závěru bylo provedeno shrnutí a celkové zhodnocení zjištěných informací.This bachelor thesis deals with different methods of implementation of financial literacy to secondary schools in the Czech Republic. The theoretical part was developed on the basis of the research of available resources and describes the curriculum from the highest level -- the National Strategy for Financial Education, to school educational programs. It is followed by the description of didactic system adapted to financial and economic education. The analysis and the identification of content of financial literacy across three national curricula were conducted in the practical part after stating the problem, the hypotheses and the research methodology. The second tool of the research -- the questionnaire, was aimed to identify the way of implementation of financial literacy to specific secondary schools and mainly to state the main differences and similarities in the use of didactical and teaching means from the type of school and regional perspective and to complete the overall view on implementation. The summary and evaluation of the information were accomplished at the end of the work.
Keywords:
curriculum; didactical and teaching means; financial literacy; secondary education; didaktické prostředky; finanční gramotnost; kurikulum; sekundární vzdělávání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/42182