Original title:
Analýza trhu virtuálních mobilních operátorů v České republice
Translated title:
The Analysis of the Czech Market of the Mobile Virtual Network Operators
Authors:
Zich, Štěpán ; Vávra, Oldřich (advisor) ; Zelenka, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá analýzou trhu virtuálních operátorů v České republice. Jedná se o mladý a dynamický trh, na který první subjekt vstoupil na podzim roku 2012 a do dvou let má přes šedesát konkurentů. Z tohoto důvodu je v práci zahrnuta část zabývající se historickým pozadím liberalizace trhu telekomunikací v ČR. Dále se text krátce věnuje současnosti telekomunikací v ČR a ve světě. Práce si klade za cíl zhodnotit, zda se zvýšilo konkurenční prostředí na českém telekomunikačním trhu po vstupu virtuálních operátorů a kteří z nich mají nejvyšší šanci na úspěch. S pomocí Porterovy analýzy pěti konkurenčních sil lze charakterizovat dnešní prostředí jako konkurenčnější z pohledu všech sil. Matice pro potenciál úspěchu popisuje v práci subjekty na českém trhu, které mají šanci uspět, a analýza strategických skupin dokresluje pohled na jejich postavení vůči konkurenci. Syntézou analýz přináší práce komplexní pohled na český telekomunikační trh po vstupu virtuálních operátorů.The thesis analyzes the Czech market of the mobile virtual network operators. It's a young and dynamic market. First entity entered in late 2012 and today there are over sixty competitors. This thesis therefore includes the historical background of the liberalization of the telecommunications market in CZ. Furthermore, the text briefly describes today's worldwide and Czech situation in telecommunications. The main goal of the thesis is to analyze whether there is stronger competition on the Czech telecommunications market after the entry of mobile virtual network operators and which of them are likely to succeed. Using Porter's five forces analysis the thesis concludes that there is a stronger competition. The MVNO's success matrix indicates which subjects will win on the market and the strategic groups' analysis compares them with their nearest competitors. The synthesis of applied analyses brings a complex view on the telecommunication market in CZ after the entry of MVNOs.
Keywords:
competition; Mobile virtual network operators; telecommunications; konkurence; telekomunikace; virtuální mobilní operátor
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/40746