Original title:
Vliv slev na nákupní chování zákazníků
Translated title:
Influence of Discounts on Customer´s Shopping Behavorial
Authors:
Havelková, Simona ; Stříteský, Václav (advisor) ; Koudelka, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou slevových akcí maloobchodních řetězců, zaměřuje se na postihnutí faktorů, které zákazníky ovlivňují při výběru nákupního místa potravin a nápojů a na identifikaci míry vlivu slevových akcí na kupní rozhodování. Práce je rozdělena na dva celky. Teoretická část obsahuje základní východiska, která jsou obohacena o poznatky zahraničních případových studií. Zaměřuje se na spotřební chování a kupní rozhodování zákazníků s důrazem na vliv cen a akčních nabídek. Praktická část se skládá ze sekundárního výzkumu současných trendů nákupního chování českých spotřebitelů, primární analýzy akčních reklamních letáků a výzkumu zaměřeného na postihnutí postojů spotřebitelů k řetězcům a identifikaci vlivu slevových akcí na nákup potravinářských produktů. Na základě výsledků šetření jsou formulována doporučení k marketingovým činnostem maloobchodních řetězců.The master's thesis deals with promotional discounts of retail chains focusing on a description of factors that affect customers in selection of a shopping place to purchase food and beverages and identifies the level of influence of promotional discounts on purchase decisions. This thesis is divided into two parts. The theoretical part contains fundamental resources, that are enriched by findings of foreign case studies. It focuses on consumers behavior and purchase decisions emphasizing the influence of prices and special offers. The practical part consists of secondary research of current trends in shopping behavior of Czech consumers, primary analysis of the action flyers and research focused on describing the attitudes of consumers towards the retail chains and identifying the impact of promotional discounts on purchasing food products. The recommendations for marketing activities of retail chains are formulated based on the results of the analysis.
Keywords:
Action flyer; Discount; Food products; Price; Retail chains; Akční reklamní leták; Cena; Maloobchodní řetězec; Potravinářské produkty; Sleva
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/41919