Original title:
Franchising jako způsob podnikání na českém trhu
Translated title:
Franchising in the Czech market conditions
Authors:
Boudová, Eliška ; Němečková, Iveta (advisor) ; Hinčica, Vít (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce představuje franchising jako jeden z možných způsobů podnikání na českém trhu. Poukazuje na jeho dosavadní příznivý vývoj ve světě a poté i v České republice, kde franchising nacházel své uplatnění již od první poloviny 90. let. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, teoretické a praktické. Část teoretická podává přehled možných předností a nedostatků franchisového podnikání a pojednává i o praktických aspektech jeho vzniku a fungování, a to se zaměřením na český trh. Část praktická patří franchisovým konceptům, které již na českém trhu prokázaly svou životaschopnost a daří se jim s úspěchem nalézat zájemce o koupi franchisové licence.Business franchising is a form of business present in the Czech market since the first half of the 1990s. Franchising has known dynamic growth both in the world and the Czech Republic. This bachelor's thesis is structured into two main chapters, the first of which provides a comprehensive outline of the major advantages and disadvantages in operating business under franchise, along with key principles behind franchising. The second chapter seeks to provide a practical application of the theoretical background for franchising introduced in the first chapter. Accordingly, it concentrates on two franchises that have succeeded in the Czech Republic.
Keywords:
Czech market; franchise; franchise license; franchisee; franchising; franchisor; franchisant; franchising; franchisor; franchisová licence; český trh
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/40311