Original title:
Česko-maďarská obchodní spolupráce s přihlédnutím ke kulturním odlišnostem
Translated title:
Czech-hungarian business cooperation with regards to cultural differences
Authors:
Šalandová, Tereza ; Müllerová, Františka (advisor) ; Hinčica, Vít (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce pojednává o Maďarsku nejen z pohledu ekonomiky a obchodu, ale také z pohledu kulturních odlišností specifických pro tuto zemi, neboť jejich znalost je pro obchodní spolupráci značnou výhodou. Text je rozdělen do pěti kapitol. První kapitola popisuje Maďarsko ze všeobecného pohledu, zmiňuje historický vývoj a politické faktory, které mohou mít na obchodní spolupráci vliv. Druhá kapitola se zaměřuje na ekonomiku Maďarska, makroekonomický vývoj, hospodářství a zahraniční obchod, na který navazuje kapitola třetí, která popisuje obchodní spolupráci mezi Českou republikou a Maďarskem. Kulturními specifiky země a obchodním jednáním a etiketou se zabývá kapitola čtvrtá. Součástí této kapitoly je analýza Maďarska dle kulturních dimenzí G. Hofstedeho, dále představení Českého centra Budapešť a rozhovor s jeho bývalým ředitelem. Poslední kapitola je praktickou částí, ve které se nachází vyhodnocení dotazníkového šetření. V závěru jsou shrnuty nejdůležitější poznatky, které z práce vyplývají a zda se Maďarsko jeví jako perspektivní partner pro ČR .The aim of this bachelor thesis is to describe Hungary not only from the economical and business point of view, but also from the point of view of cultural differences typical for this country. Knowledge of those cultural specifics might have a substantial significance for business relations. The work is divided into five chapters. First chapter provides a general description of Hungary and takes historical and political factors that might have influence on business into account. Second chapter presents economy of Hungary, macroeconomic and economic development and international trade. Third chapter follows with a description of the Czech-hungarian business relations. Cultural differences, business protocol and etiquette are the topics of the fourth chapter. Part of this chapter is also an analysis of cultural dimensions of Hungary by G. Hofstede, followed by a description of the Czech center in Budapest and an interview with a former director of this center. Finally, the last chapter is a practical part which assesses a survey. The conclusion provides a summary of the most important findings from the thesis and considers if Hungary might be a promising business partner for the Czech Republic.
Keywords:
Business cooperation and protocol; cultural differences; Hungary; kulturní odlišnosti; Maďarsko; obchodní jednání a spolupráce
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/45860