Original title:
Právní a etický rámec užití nahoty v marketingové komunikaci společností módního průmyslu
Translated title:
Legal and ethical framework for the use of nudity in marketing communications of companies of the fashion industry
Authors:
Vénosová, Veronika ; Boháček, Martin (advisor) ; Votava, Tomáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá legislativním rámcem upravujícím zobrazování lidské nahoty v marketingové komunikaci společností módního průmyslu. Jejím cílem je prozkoumat zákonný a etický rámec, jež upravuje její využívání v reklamě v České republice, vybraných členských státech Evropské unie (Velká Británie, Francie, Itálie) a Spojených státech amerických. Nejprve je definován samotný pojem módy, následuje historický přehled, který se zabývá způsobem propagace módních ochranných známek se zvláštním přihlédnutím k zobrazování nahoty, a to od samého začátku 20. století až do současnosti. Dále je popsána současná praxe v marketingové komunikaci, včetně jejího online aspektu. Následuje analýza právního rámce a etického rámce, který reguluje používání nahoty. Její součástí je nastínění vybraných případů, kdy stížnosti na údajně nevhodné využití nahoty v reklamě řešily státní či samoregulační instituce. Nechybí ani výsledky přímého dotazování společností, které nahotu ve své marketingové komunikaci využily a predikce jejího možného využití v budoucnosti na základě extrapolace dosavadního vývoje.The thesis deals with the legislative framework governing the display of human nudity in marketing communications of the fashion industry. Its aim is to explore the legal and ethical framework which governs its use in advertising in the Czech Republic and selected EU member states (The United Kingdom, France, Italy) and the United States. Firstly, the very concept of fashion is defined, followed by historical overview that focuses on the methods of promoting fashion brands, with particular regard to nudity, from the very beginning of the 20th century to the present. Following is the current practice in marketing communications, including its online aspects. Thesis then describes the legal framework and ethical framework that regulates the use of nudity. It includes an outline of selected cases, when complaints about allegedly improper use of nudity in advertising were judged by state or self-regulatory bodies. There are also results of the poll among companies which already used nudity in their marketing communication and the results of the public survey. Work is concluded by prediction of the possible use of this phenomenon in the future based on an extrapolation of current developments.
Keywords:
Advertising regulation law; Czech initiative of advertising agencies; fashion industry; marketing communication; nudity; marketingová komunikace; módní průmysl; nahota; Rada pro reklamu; Zákon o regulaci reklamy
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/46772