Original title:
Analýza faktorů úspěšnosti crowdfundingové kampaně v oblasti IT
Translated title:
Analysis of success factors of the crowfunding campaign in IT field
Authors:
Skramuský, Michal ; Vencovský, Filip (advisor) ; Šperková, Lucie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá faktory úspěšnosti crowdfundingu v oblasti IT. Cílem této práce je nalezení těchto faktorů a jejich ověření. Teoretická část popisuje crowdfunding a internetový portál Kickstarter, na kterém se provozují crowdfundingové kampaně. Jsou zde vysvětleny klíčové pojmy Kickstarteru, popsána jeho historie a pravidla. V této části je také vysvětleno, kdo může využívat služeb Kickstarteru. Dále se v této kapitole popisuje proč je vybráno právě herní odvětví k analýze a jaká je jeho důležitost v crowdfundingu. Prostor je zde věnován zahraničním a českým alternativám ke Kickstarteru. V další části jsou navrhnuty možné faktory úspěšnosti, a jak se ověřují. Je zde popsána statistická metoda testování těchto faktorů. V praktické části je zhotoveno analytické zhodnocení úspěšných a neúspěšných kampaní. Poté jsou provedeny statistické testy k zjištění závislosti faktorů na úspěšnosti kampaně. Cíl analytického zhodnocení a testů bylo zjistit faktory úspěšnosti. Jako nejdůležitějším možným faktorem úspěšnosti byla shledána velká míra aktivity na sociálních sítích.Bachelor thesis deals with crowdfunding success factors in IT. The aim of this work is to find these factors and their verification. The theoretical part describes crowdfunding as a whole and a website Kickstarter, which is dedicated to running crowdfunding campaigns. There are explained the key concepts of Kickstarter, described the history and rules. This section also explains who can use services of Kickstarter. Furthermore, this chapter describes why gaming industry was chosen specifically for this analysis and what its importance in crowdfunding is. Next part is devoted to foreign and Czech alternatives to Kickstarter. In the next section there are designed possible success factors and how they can be verified. This part describes a statistical method to test these factors. In the practical part there was made analytical evaluation of successful and unsuccessful campaigns. Then statistical test are performed to determinate factors depending on the success of the campaign. Objective of analytical evaluation of the tests was to determine the success factors. As the most important success factor was found to be a large degree of activity on social networks.
Keywords:
analysis; Crowdfunding; Kickstarter; success factors; analýza; Crowdfunding; faktory úspěšnosti; Kickstarter
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/45332