Original title:
Vliv médií na veřejnou správu
Translated title:
The effect of media on the public administration
Authors:
Savaryová, Andrea ; Jílek, Petr (advisor) ; Silovská, Hana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem bakalářské práce je potvrdit hypotézu o vlivu médií na veřejnou správu. V teoretické části práce jsou vysvětleny pojmy veřejná správa a veřejná správa v ČR a její ukotvení v právních předpisech. V druhé polovině teoretické části jsou vysvětleny pojmy média, rozdělení médií, mediální systém ČR, interakce mezi médii a politikou a veřejné mínění. V praktické části této práce jsou uvedeny výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na vliv médií na veřejnou správu. Z výsledků jsou potvrzeny hypotézy o vlivu médií na veřejnou správu, o vlivu některých z faktorů - věk, vzdělání, pohlaví, místo bydliště - na vliv médií na veřejnou správu a o tom, že mají média větší vliv na veřejné mínění při přímé volbě prezidenta, než při volbách do zastupitelstev. Dále jsou zde porovnávány vynaložené náklady na zviditelnění v konkrétních médiích a velikost jejich vlivu na veřejnou správu. Zjistili jsme tak, zda jsou zkoumaná média efektivní.The aim of this paper is to confirm a hypothesis of the effect of media on the public administration. Within the theoretical part a concept of public administration and the concept of Czech Republic public administration together with its application in legal enactments are explained. In the second theoretical part further concepts are explained, including concepts of media, media fragmentation, the Czech Republic media system, public opinion and the interaction between politics and media. In the practical part of this paper there are results of a questionnaire enquiry focused on the impact of media on the public administration. The results confirmed the hypothesis about the impact of media on the public administration, also a hypothesis about the impact of some specific factors such as age, education, sex, or place of residence on the impact of media on the public administration and finally a hypothesis was confirmed that media generally have higher impact on the public opinion in case of the direct presidential election than in case of the municipal council election. Further in text the expenses used to draw attention in individual types of media and the extent of its impact on the public relations are compared. We therefore established the effectivity of the examined types of media.
Keywords:
Media; Public administration; Public opinion; Média; Veřejná správa; Veřejné mínění
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/46868