Original title:
Vliv medializovaných událostí na ceny akcií fotbalových klubů
Translated title:
The influence of publicized events on price of football teams
Authors:
Matoušek, Roman ; Stroukal, Dominik (advisor) ; Vozárová, Pavla (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce analyzuje vliv medializovaných událostí na ceny akcií fotbalových klubů. K tomu byla použita metoda event study a regresní model. Medializovanými událostmi byla významná vítězství v soutěžích nebo korupční aféra v italském fotbale. Práce zjistila, že některé události ovlivňují chování investorů, například korupční aféra v italském fotbale či výhra FC Porto ve finále Ligy mistrů. Teorie efektivních trhů nebyla vyvrácena. Dále bylo zjištěno, že fanoušci -- investoři reagují na výsledky svého týmu, především pak překvapivou výhru a gólový rozdíl. Vyšší množství akcií je obchodováno v sezóně než mimo ni.This thesis analyzes the influence of publicized events on stock price of football teams. For this, event study method and regression model was used. Publicized events were significant win in competitions or corruption scandal in Italian football. This thesis found out, that some events influence investor behavior, for example corruption scandal in Italian football or FC Porto win in Champions league final. Efficient market hypothesis was not disprove. Furthermore, it was found that fans -- investors respond to the results of his team, especially surprising wins and goal difference. Higher volume of stocks is traded in the season than out of season.
Keywords:
Event Study; fan-investor; football team; stock exchange; burza; Event Study; fanoušek-investor; fotbalový tým
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/46658