Original title:
Vliv oslabení koruny Českou národní bankou na prodej automobilů v ČR
Translated title:
The influence of foreign exchange intervention executed by Czech National Bank on car sales in Czech Republic
Authors:
Drobný, Adam ; Vozárová, Pavla (advisor) ; Chytilová, Helena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je zjistit zda a popřípadě jaký vliv měla devizová intervence České národní banky na prodej automobilů v ČR. Totožné téma není dosud žádným autorem zpracováno. Problematika je analyzována na případě čtyř nejvíce prodávaných automobilových značek v České republice (Hyundai, Škoda, Volkswagen, Opel) v období 2012 - 2014, přičemž konkrétně u dvou značek byl zjištěn pozitivní dopad externího zásahu ČNB do ekonomiky.The aim of this paper is to find out, if the foreign exchange intervention executed by Czech National Bank influenced car sales in Czech Republic. Similar research was not examined by any author so far. The study analyze the case of four most sold car brands in Czech Republic (Hyundai, Skoda, Volkswagen, Opel) between the years 2012 and 2014. Positive impact of the intervention was found out in two cases.
Keywords:
car industry; central bank; foreign exchange intervention; automobilový průmysl; centrální banka; devizové intervence
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/47934