Original title:
Sponzoring ve sportovním odvětví
Translated title:
Sponsorship in the Sports Industry
Authors:
Helma, David ; Tripes, Stanislav (advisor) ; Král, Pavel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce má za cíl analyzovat sportovní sponzoring ve fotbalových klubech v České republice. Práce se zaměřuje na všechny fotbalové kluby, které hrály v sezóně 2013/2014 Fotbalovou národní ligu. V teoretické části jsou obecně definovány a přiblíženy cíle a druhy sponzoringu. V dalších kapitolách se zaměřuje na sportovní sponzoring, a to od jeho počátku, přes cíle a druhy až po nejdůležitější část, kterou je nabídka pro sponzora. Na konci teoretické části, je rozebrána problematika právní úpravy sponzoringu. Praktická část byla provedena pomocí dotazníkového šetření. Dotázáno bylo všech 16 klubů Fotbalové národní ligy, přičemž zapotřebí byla návratnost alespoň 60 %, což je 10 klubů. Otázky v dotazníku byly strukturovány tak, aby odpovídaly teoretické části práce a dokázaly nahlédnout a zpřehlednit, jak sponzoring probíhá v praxi. Na základě získaných dat byl využit kvantitativní přístup skrze metodu dotazníkového šetření. Získané výsledky jsou slovně rozebrány a hlouběji interpretovány. Na základě dosažených výsledků, jsou v závěru práce pro kluby navržena obecná doporučení v rámci sponzoringu a shrnuty závěry této práce.The main purpose of this bachelor's thesis is to analyse the sponsorship of football clubs in the Czech Republic. The analysis includes all football clubs that were playing the National Football League in the season 2013/2014. The work in its theoretical part focuses on general definitions, goals and types of sponsorship. In following chapters it is focused on sponsorship in sport from its beginning, its goals and types and the most important part, which is the supply for sponsors. In the end of the theoretical part, the work focuses on legislation of sponsorship. The practical part was based on quantitative approach as questionnaire survey. The questionnaire was sent to all of 16 clubs playing the National football league while there was necessity to get back at least 60%, which is 10. The questions in the questionnaire were structured to represent the theoretical part of this work and also to show how the sponsorship work in practice. The results are discussed and deeply interpreted. Thanks to results achieved, in the end of this work there are general suggestions for football clubs in the framework of sponsorship and also summarizing of conclusions.
Keywords:
football clubs; sponsoring; sport sponsorship; fotbalové kluby; sponzoring; sport sponzoring
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/44598