Original title:
Realizace synergií v mezinárodních fúzích a akvizicích
Translated title:
Realization of synergies in international mergers and acquisitions
Authors:
Hudečková, Veronika ; Taušer, Josef (advisor) ; Müller, Štěpán (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Objem fúzí a akvizic v roce 2014 dosáhl hodnoty 3,6 bilionu dolarů. Akviziční aktivita tak oproti předchozímu roku vzrostla o 26 % a objem fúzí a akvizic byl třetím nejvyšším v historii po letech 2007 a 2006. Neustále se zvyšující počet fúzí a akvizic a nárůst objemu kapitálu nutného k realizaci transakcí stojí v ostrém kontrastu k vysoké míře jejich neúspěchu. Ústředním motivem realizace fúzí a akvizic je snaha o vytvoření dodatečné hodnoty, tedy realizace synergií, čehož však není vždy dosaženo. Práce detailně analyzuje faktory ovlivňující úspěšnost mezinárodních fúzí a akvizic, především pak strategický fit, kulturní fit a integraci. Zabývá se motivy uskutečňování transakcí a tím, jak souvisí s realizací synergií. Výsledky dosavadních studií jsou prezentovány v teoretické části, praktická část je zaměřena na konkrétní akvizici firmy Anheuser-Busch, která je součástí globálního pivovarnického koncernu Anheuser-Busch InBev a která v roce 2014 koupila malý český pivovar -- Pivovar Samson a.s.The volume of mergers and acquisitions in 2014 amounted to 3.6 trillion USD. Acquisition activity over the previous year increased by 26 % and the volume of mergers and acquisitions was the third highest in history after 2007 and 2006. The constantly increasing number of mergers and acquisitions and an increase in the volume of capital required for the realization of transactions stand in stark contrast to the high rate of failure. The primary motive for international mergers and acquisitions is the realization of synergies. The paper analyzes in detail the factors that influence the success of international mergers and acquisitions, especially strategic fit, cultural fit and integration. It also analyzes the motives which lead to realization of those transactions and how they relate to the realization of synergies. The results of previous studies are presented in the theoretical part, practical part is focused on a specific acquisition of Anheuser-Busch, which is part of the global brewing group Anheuser-Busch InBev, which in 2014 bought a small Czech brewery - Pivovar Samson.
Keywords:
Integration; Mergers and Acquisitions; Motives of transactions; Organizational fit; Strategic fit; Synergy; Fúze a akvizice; Integrace; Kulturní fit; Motivy transakcí; Strategický fit; Synergie
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/47894