Original title:
Európske kultúrne trasy
Translated title:
European cultural routes
Authors:
Capík, Juraj ; Dianová, Markéta (advisor) ; Tyslová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Cieľom práce je vytvoriť návrh novej európskej kultúrnej trasy v súlade s pravidlami prijatými Radou Európy. Trasa má prechádzať regiónmi mimo tradičných turistických centier a prostredníctvom propagácie ich kultúrneho dedičstva prispieť k ich ekonomickému rozvoju. Na naplnenie tohto cieľa bola využitá metodológia vypracovaná v rámci projektu CERTESS. Prvým krokom návrhu trasy je voľba a odôvodnenie témy, ktorú bude trasa sledovať. Následne sú identifikované zložky kultúrneho dedičstva, ktoré téme zodpovedajú. V dotknutých regiónoch je analyzovaná ponuka služieb napojených na cestovný ruch -- doprava, ubytovanie a stravovanie. Potom sú identifikované subjekty destinačného manažmentu s potenciálom byť členmi zastrešujúcej organizácie. V závere práce je vytvorený itinerár pre vybraný segment zákazníkov.Cílem práce je vytvořit návrh nové evropské kulturní trasy v souladu s pravidly přijatými Radou Evropy. Trasa má procházet regiony mimo tradičních turistických center a prostřednictvím propagace jejich kulturního dědictví přispět k jejich ekonomickému rozvoji. Na naplnění tohoto cíle byla využita metodologie vypracována v rámci projektu CERTESS. Prvním krokem návrhu trasy je volba a odůvodnění témata, které bude trasa sledovat. Následně jsou identifikovány složky kulturního dědictví, které tématu odpovídají. V dotčených regionech je analyzována nabídka služeb napojených na cestovní ruch - doprava, ubytování a stravování. Pak jsou identifikovány subjekty destinačního managementu s potenciálem být členy zastřešující organizace. V závěru práce je vytvořen itinerář pro vybraný segment zákazníků.The aim of this work is to create a proposal for a new European cultural route in accordance with the rules adopted by the Council of Europe. The route has to pass regions outside the traditional tourist centers, and through the promotion of their cultural heritage to contribute to their economic development. To meet this objective, methodology developed under the CERTESS has been used. The first step is theme selection and justification. Subsequently, elements of cultural heritage that correspond to the theme are identified. Range of services linked to tourism - transport, accommodation and catering - is analyzed in the regions. Then the destination management organizations with the potential to be members of the umbrella organization are identified. In conclusion, itinerary for selected customer segment is created.
Keywords:
cultural tourism; european cultural route; tourism; cestovní ruch; evropská kultruní trasa; kulturní turismus
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/46379