Original title:
Reklama na alkoholické nápoje a tabákové výrobky a její právní regulace
Translated title:
Advertising of alcoholic Beverages and Tobacco Products and its legal Regulation
Authors:
Kotva, Martin ; Boháček, Martin (advisor) ; Vavrečka, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá právní regulací reklamy na alkoholické nápoje a tabákové výrobky v České republice. Cílem práce je zhodnotit současnou právní úpravu zejména z hlediska plnění společenských cílů, které vedly k přijetí této úpravy a odstranit zjištěné nedostatky. Práce přináší vymezení těchto společenských cílů, poskytuje přehled vývoje relevantní právní úpravy od roku 1989 a současnou právní úpravu hodnotí jak co do kvality samotného znění zákona, tak z hlediska odvislé marketingové praxe a rozhodovací praxe soudů a Arbitrážní komise Rady pro reklamu. K získání podkladů pro zhodnocení marketingové praxe byla využita metoda kvalitativního terénního výzkumu. V průběhu vytváření práce byly komplexní analýzou zjištěny mnohé nedostatky v současném znění právní i mimoprávní úpravy a s těmito nedostatky se práce vypořádává vlastními návrhy "de lege ferenda", které jsou hlavním praktickým výstupem práce.This thesis is devoted to the legal regulation of tobacco and alcohol advertising in the Czech Republic. This thesis aims to evaluate the current state of legal regulation, above all from the point of view of the degree of fulfillment of achieving the social targets which led to the passing of the current legal regulation and to eliminate ascertained deficiencies. This thesis sets out the social targets, provides an overview of the development of relevant acts since 1989 and assesses the current legal regulation as to the quality of the wording of relevant acts and also as to the derived marketing practice and the judgement-making practice of the courts and of the Arbitrary commission of Rada pro reklamu. The acquiring of data necessary for the assessment of the marketing practice was achieved through a qualitative field research. Many deficiencies in the current state of legal regulation have been revealed in the course of working on this thesis. These deficiencies are addressed in the form of new "de lege ferenda" proposals, which are the principal practical outcome of this thesis.
Keywords:
advertising; alcohol; alcoholic beverage; de lege ferenda; regulation of advertising; tobacco; tobacco product; alkohol; alkoholický nápoj; de lege ferenda; regulace reklamy; reklama; tabák; tabákový výrobek
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/44024