Original title:
Řešení Business Intelligence pro e-shopové platformy
Translated title:
Business Intelligence solution for e-commerce platforms
Authors:
Daněk, Lukáš ; Novotný, Ota (advisor) ; Pour, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá návrhem služby, která automaticky analyzuje data (internetových obchodů), data interpretuje a výsledky dodává uživateli prostřednictvím webové služby. Její návrh zahrnuje sestavení konceptu, jeho technické řešení a ověření na trhu. Hlavním cílem práce je navrhnout online analytickou službu pro malé a střední internetové obchody, která bude na základě dat dodávat informace pro optimalizaci výkonu obchodu a to z hlediska funkcionality služby, jejího technického řešení a zároveň podnikatelského plánu určeného pro její uvedení na trh. Teoretická část je zaměřena na analýzu trhu analytických nástrojů dostupných online. Přináší pohled na trh internetových obchodů a analýzu požadavků uživatelů na analytický nástroj/službu. Tato část dále obsahuje přehled aktuálně dostupných analytických platforem a služeb, které jsou vhodné pro využití internetovými obchody, jež jsou vzájemně porovnávány dle využitelnosti, složitosti ovládání a slabých i silných stránek vzhledem k vydefinovaným kritériím. Praktická část konkrétně specifikuje funkční i nefunkční požadavky na službu, její uživatelské rozhraní, a celý koncept ověřuje na trhu formou interview. Zjištěné požadavky jsou dále aplikovány při návrhu technického řešení a sestavení podnikatelského plánu. Tato část je celkově zaměřena na ověření funkčnosti a proveditelnosti celého konceptu nové služby a její verifikace v reálném prostředí.This diploma thesis' main subject is to design a service that automatically analyses (e-shop) data, interprets them and consequently provides users with results of this analysis via web service. Design of this service includes concept composition its technical solution and market verification. The main purpose of this thesis is to design an online service for small and medium sized e-shops, that will (based on provided data) deliver information for e-shop performance optimization. Aspects taken into account are service functionality, its technical solution and business plan destined for its market launch. Theoretical part focuses on analysis of online analytical tools that are available for users on market. It looks at internet e-shops market and analyses users' requirements for analytical tool/service either. This part delivers a list of currently available analytical platforms and services that are convenient for e-shops to be used. Then these tools are compared amongst each other. Criteria for comparison are the usability of service, its user experience, positive and negative aspects related to these predefined criteria. Practical part of this thesis specifies functional and non-functional requirements on service, its user interface. The whole concept is verified on market by interview. Discovered requirements are consequently applied in technical solution design and business plan composition. Overall view of functionality and feasibility of the newly designed service and its verification in real environment is the preoccupation of this part as well.
Keywords:
analytical service,; automatic data analysis; e-commerce; saas; small and medium sized enterprises; web analytics; analytická služba; automatická analýza dat; internetové obchody; malé a střední podniky; SaaS; webová analytika
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/40530