Název:
European mobility of students in Erasmus programme with intercultural focus
Autoři:
Trávníčková, Michaela Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The diploma thesis is focused on the cultural patterns and motives the Czech and Belgian students are influenced by when selecting a country for their Erasmus+ exchange study programme. Further, a development of students' soft skills after the exchange programme as well as their attitude to further international mobility is analyzed. After a realisation of primary and secondary research, a relationship was revealed between the individualism dimension of selected countries and students' home country, confirming the hypothesis that the Czech and Belgian students choose more individualistic countries. Further, there was proven a positive correlation in terms of the development of a student's skills. Also, the students tend to be more mobile within Europe as well as worldwide. In the end, the benefits of Erasmus+ exchange study programme are discussed and suggestions aimed to the representatives of department of the foreign affairs proposed.Tato diplomová práce je zaměřena na vliv národního kulturního pozadí pro české a belgické studenty při jejich výběru země na výměnný studijní pobyt Erasmus+. Dále je zjišťován vývoj tzv. soft-skills studentů a postoj k další zahraniční mobilitě po návratu z tohoto programu. Na základě primárního a sekundárního šetření byla statisticky zjištěna spojitost mezi stupněm individualismu v domácí a ve vyjíždějící zemi, kterou si studenti vybrali. To potvrzuje hypotézu, že si čeští a belgičtí studenti vybírají více individualisticky hodnocené země dle Hofstedeho specifikace. Také byla statisticky potvrzena pozitivní korelace vývoje tzv. soft-skills studentů po návratu ze zahraniční mobility a dle výsledků jsou po této mobilitě studenti více otevření k evropské i světové mobilitě. V závěru jsou diskutovány pozitivní stránky Erasmus+ výměnného studijního programu a představeny návrhy cílené zástupcům oddělení zahraničních styků na terciárních institucích těchto dvou zemí.
Klíčová slova:
Erasmus program; Erasmus+; Evropa; Hofstedeho mezikulturní dimenze; kultura; mobilita; národní kultura; Soft-skills; studenti; terciární vzdělávání