Original title:
Vytvoření metodiky pro tvorbu multimediálních výukových aplikací
Translated title:
Making a methodology for creating multimedia teaching applications
Authors:
Bourek, Josef ; Šedivá, Zuzana (advisor) ; Benáčanová, Helena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je dát čtenářům přehled o problematice multimédií a e-learningu ve výuce včetně vytvoření metodiky pro tvorbu multimediálních výukových aplikací. Tato metodika usnadní práci tvůrcům (převážně učitelům) multimediálních výukových aplikací. Součástí této práce je i detailní popis funkcionality software Camtasia Studio. Tento software nabízí dostačující množství funkcí pro tvorbu multimediálních dat, a byl využit při tvorbě několika vzorových multimediálních materiálů, které byly vyzkoušeny u studentů. Tato práce je převážně zaměřena pro učitele na všech stupních vzdělávání, kterým nabízí možnost zavedení podpůrného multimediálního materiálu do výuky. Využití této práce není nijak omezeno pouze pro učitele. Mohou ho použít i pracovníci školících zařízení apod. V této práci je rozebrána i problematika komprimace, kodeků a formátů, které s tímto tématem úzce souvisí. Kromě problematiky multimédií je v této práci zmíněna i problematika komunikace jako nedílná součást výuky.The aim of this thesis is to pass on the specific view on problems of multimedia and e-learning in teaching including making a methodology for creating multimedia teaching application. The methodology will make the work of creating multimedia teaching application easier for the creators (especially teachers). As a component of this thesis is a detailed description of functionality of software Camtasia Studio. This software offers sufficient quantity of functions for creating the multimedia data. This software was used in creating a few sample multimedia applications. This created multimedia applications were tested by students and succeeded. The thesis is concentrated on all teachers and offers them a chance for better teaching. It is not limited for teachers, it also can be used by other people. There are also mentioned problems of compression, codecs and formats, which are related to the subject of this thesis. There is also mentioned a topic concerned with communication, because it is considered as a part of teaching.
Keywords:
e-learning; methodology; multimedia; teaching; e-learning; metodika; multimédia; výuka
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/23124