Original title:
Analýza systémů financování terciálního vzdělání: Proč je v USA vyšší finanční zátěž studentů než v České republice?
Translated title:
Analysis of the financing of tertiary education: Why do students have to pay more in the U.S. than in the Czech Republic?
Authors:
Saidlová, Veronika ; Janíčko, Martin (advisor) ; Brožová, Dagmar (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce analyzuje otázku, proč existují rozdíly v placení školních poplatků na terciálním stupni vzdělání. Hlavními zkoumanými zeměmi jsou Česká republika a USA, ovšem pro zjištění odpovědi slouží jako reprezentativní vzorek země OECD, EU a kandidátské země těchto organizací. Pro nalezení významných proměnných byl použit logitový model, který prokázal, že zavedení školních poplatků je do určité míry ovlivněno přítomností nedemokratického režimu v průběhu posledních 25 let a počtem obyvatel s terciálním vzděláním v populaci.This thesis analyzes the question why there are differences in concerning the payment of school fees at the tertiary level of education across relatively developer economies. The main surveyed countries are the Czech Republic and the USA, however, in order to find out the answer that could be more generalized a representative sample of OECD countries, EU countries, and OECD and EU candidate countries is used. For finding the significant variables, logit model was used. The model has Essentials demonstrated that the introduction of school fees is to some extent influenced by the presence of an undemocratic regime during last 25 years and also by the number of people with tertiary education in the population.
Keywords:
logit; school fees; tertiary education; logit; terciální vzdělání; školní poplatky
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/23039