Název:
Projekt praktické činnosti jako prostor rozvoje faktorů tvořivosti u žáka primární školy
Překlad názvu:
Project practical activity like place for progresing of factores of creativity of schoolchild in primary school
Autoři:
MÍČKOVÁ, Jaroslava Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá přínosem praktických činností jako prostoru pro rozvoj faktorů tvořivosti u žáka primární školy. Na základě odborné literatury v teoretické části vymezuji pojmy tvořivost, technická výchova a projektová výuka. V těchto třech teoretických okruzích jsou dále obsaženy a vymezeny: tvořivý proces a produkt, tvořivé faktory, konvergentní a divergentní myšlenkové operace, tvořivý člověk a metody, které pomáhají rozvinout jeho tvořivost. Objasňuji techniku jako prostředek rozvíjející praktické činnosti. Dále představuji vzdělávací oblast "Člověk a svět práce" a předkládám pracovní náměty pro rozvoj tvořivosti v pracovní výchově. V diplomové práci představuji projekt i s jeho druhy. Zabývám se realizací a přínosem projektové výuky. Praktická část je zaměřena na vypracování dílčích projektů. Patnáct dílčích projektů, pomáhajících rozvinout tvořivost u žáků primární školy, bylo nabídnuto jednadvaceti učitelům. Tito učitelé se zúčastnili dotazníkového šetření a měli možnost poskytnout zpětnou vazbu na dílčí projekty. Výsledky tohoto šetření jsou popsány v 6. kapitole této práce. My dissertation deals with the contribution of practical activities as scope for the factors developing creativity of primary school pupils. Firstly, the definitions of the terms creativity, technical education and project teaching, based on specialised literature, are introduced. These three theoretical spheres focus in detail on the creative process and product, creative factors, convergent and divergent thinking skills, the creative person and the methods that help develop his or her creativity. I try to clarify the technique as a means of development of practical activities. After that I deal with the educational area "Man and the World of Work" and present possible topics for the development of creativity in working education. My thesis demonstrates a project together with its types and focuses on the implementation and benefits of project-based learning. The practical part is focused on the development of individual projects. Fifteen individual projects, helping to develop creativity of pupils at primary schools, were offered to twenty-one teachers. These teachers participated in a questionnaire survey and they were given an opportunity to provide feedback on the above mentioned individual projects. The results of the survey are described in the sixth chapter of this thesis.
Klíčová slova:
divergentní myšlenkové operace; druhy projektů; dílčí projekty; konvergentní myšlenkové operace; pracovní náměty; projektová výuka; rozvoj praktických činností; rozvoj tvořivosti; technická výchova; tvořivost; tvořivé faktory; tvořivé metody; tvořivý proces a produkt; tvořivý člověk; Člověk a svět práce; convergent thinking skills; creative factors; creative methods; creative process and product; creativity; development of creativity; development of practical activities; divergent thinking skills; individual projects; Man and the World of Work; possible topics; project teaching; technical education; the creative person; types of project Citace: MÍČKOVÁ, Jaroslava. Projekt praktické činnosti jako prostor rozvoje faktorů tvořivosti u žáka primární školy. České Budějovice, 2015. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/31095