Název:
Role asistenta pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání dítěte s tělesným postižením v mateřské škole
Překlad názvu:
The role of an assistant teacher in inclusive education of disabled child in kindergarten
Autoři:
PELCOVÁ, Lucie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá rolí asistenta pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání dětí s tělesným postižením v mateřských školách. Integrace jako taková u nás probíhá již několik let, v posledních letech je však velmi často nahrazována pojmem inkluze, jejíž realizace se stále nedaří v takovém rozsahu, jaká je původní myšlenka inkluzivního vzdělávání. Jedná se o začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního vzdělávacího proudu, kteří se tak mohou v plné míře účastnit všech aktivit, stejně jako žáci bez postižení. Na rozdíl od integrace je zde kladen velký důraz především na změnu celkové atmosféry a práce třídy, ve které jsou respektovány individuální potřeby každého žáka, nejen žáka s postižením. Úspěšnost celého procesu závisí na mnoha faktorech. Jedním z nich je právě přítomnost asistenta pedagoga ve třídě, ve které se vzdělává žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavním cílem této práce je přiblížit, jakou roli sehrává asistent pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání dětí s tělesným postižením v mateřské škole a tím zdůraznit důležitost jeho postavení v celém procesu integrace. Jedním z dílčích cílů práce, odvozených od hlavního cíle, je popsat spolupráci mezi třídním učitelem a asistentem pedagoga v dané třídě. V neposlední řadě také přiblížit účel a přínos inkluzivního vzdělávání dětí s tělesným postižením v mateřské škole a zjistit, jaké názory na tuto formu vzdělávání mají nejen pedagogičtí pracovníci, ale i samotní rodiče dětí s tělesným postižením. V teoretické části jsou rozpracovány celkem tři velké oblasti, jejichž obsah se odvíjí od tématu celé práce. Na začátku každé z nich jsou nejprve vymezeny základní pojmy, kterými se daná kapitola zabývá. V první kapitole jsou popsány jednotlivé typy tělesného postižení. Větší pozornost je věnována zejména postižením typickým pro děti předškolního věku (3 6 let), další jsou zmíněny jen okrajově. Ve druhé kapitole je vymezen rozdíl mezi integrací a inkluzí, přičemž inkluzivní vzdělávání je vzhledem k tématu podrobněji charakterizováno. V poslední kapitole se můžeme blíže seznámit s profesí asistenta pedagoga a jeho kompetencemi na dané pozici. Právě poslední kapitola je také nejvíce provázána s praktickou částí práce, která je zaměřena na náplň práce asistenta pedagoga a jeho postavení ve třídě, ve které se vzdělává žák s tělesným postižením. Pro sběr dat jsem vzhledem k tématu zvolila kvalitativní typ výzkumu, pomocí techniky polostrukturovaných rozhovorů s jednotlivými respondenty. V každé mateřské škole jsem realizovala rozhovor vždy s vedoucím pracovníkem zařízení, pedagogem a asistentem pedagoga v dané třídě. Dílčí technikou sběru dat bylo také zúčastněné pozorování přímé práce asistenta pedagoga, které jsem realizovala během mé třítýdenní souvislé praxe v mateřské škole v Jindřichově Hradci, v posledním semestru mého studia. Co se týče náplně práce asistenta pedagoga, všichni mnou oslovení respondenti se shodují na tom, že práce spočívá zejména v plné asistenci integrovanému dítěti, která zahrnuje i úkony osobní asistence. Cílem celého procesu je dle jejich názoru, co největší míra zapojení integrovaného žáka do kolektivu ostatních dětí. Všichni mnou oslovení respondenti jsou jednoznačně pro inkluzivní začleňování dětí s tělesným postižením v mateřských školách, které vnímají jako přínos, a to jak pro integrované dítě, tak pro celý kolektiv. Z výsledků je patrné, že pozice asistenta pedagoga je jednotlivými pedagogickými pracovníky celkově vnímána kladně a v rámci inkluzivního vzdělávání se jedná o jeho nedílnou součást. Výsledky mé práce mohou sloužit jako zdroj informací pro všechny, kteří se, stejně jako já, zajímají o tuto problematiku. Práce může být přínosná také pro školy, ve kterých již inkluzivní vzdělávání probíhá, či pro rodiče dětí s tělesným postižením, kteří uvažují o možnosti integrace jejich potomka v hlavním vzdělávacím proudu.This bachelor thesis deals with the role of the asistent teacher in the inclusive education of disabled children in nursery schools. Integration had been taking place over the last couple of years, but lately it has been replaced by inclusion, which is still not realised as extensively as it was originaly intended. Inclusion means integration of pupils with special needs into mainstream education, so that these can fully participace in all activities, as well as of pupils without a disability. Unlike integration, inclusion puts an emphasis on the change of the overall atmosphere and work in the class, which respects the individual needs of each pupil, not only the disabled one. The success of the whole process depends on many factors. One of them is the presence of the asistent teacher in the class which pupil with special needs is educated in. The main aim of the thesis is to show which role plays the asistent in inclusive education of disabled children in nursery school and thus emphasise the importace of his role in the whole process of integration. One of the partial goals of the thesis, derived from the main goal, is to describe the cooperation between the class teacher and the asistent teacher in given class. Last but not least it is also to show the purpose and the benefits of inclusive education of disabled children in nursery school and to find out what opinions do not only pedagogs but also the parents of the disabled children have on this form of education. In the theoretical part free large areas are elaborated on whose content reels off the theme of the thesis. At the begining of each one basic terms are defined, that the given chapter deals with. The first chapter describes different types of disablement. The gratest attention is given to disablements typice for children from 3 to 6 years old, others are only marginally mentioned. The second chapter defines the diference between integration and inclusion with inclusive education characterized in greater detail given the theme of the thesis. In the last chapter we can take a closer look at the professions of asistent teacher and his competencies . It is the last chapter that is most interlaced with the practical part of the thesis, which is focused on the content of the work of an asistent teacher and his position in a class that a disabled child is educated in. Because of the theme of my thesis I decided to use a qualitative research for the collection of the data, using the technique of semi-constructed interviews with individual respondents. In each of the nursery schools I interviewed the director, a teacher and a asistent teacher in the class. Additional way of collecting the data was also involved observation the work of an asistent teacher, which I got to do during my three-week internship in the Jindřichův Hradec nursery school in the last semestr of my studies. When it comes to the work of an asistent teacher, all the respondents agree that it is all about fully asisting the integrated child, which also includes personal asistence. In their opinion the goal of the whole process is to integrate the disabled child into the collective of other children in the widest extent possible. All of the respondents that I approached are unequivocally for inclusive integration of disabled children into nursery schools, which they percieve as positive for both the integrated child as well as the whole collective. It is clear from the results that the role of an asistent teacher is positively percieved by the teachers and it is an integral part in the inclusive education. The results of my thesis can be used as a source of information for all the people who are, like me, interested in the matter. The thesis can also be useful for schools that already have the inclusive education programme or for parents of disabled children who are considering integrating their offspring into the mainstream education.
Klíčová slova:
asistent pedagoga; inkluze; integrace; mateřská škola; tělesné postižení; asistent teacher; disability; inclusion; integration; nursery school Citace: PELCOVÁ, Lucie. Role asistenta pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání dítěte s tělesným postižením v mateřské škole. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/43229