Název:
Šíře a limity uplatnění speciálního pedagoga (vychovatele) ve vězeňství
Překlad názvu:
Possibilities and limits of employment of a special pedagogical worker (tutor) in prison
Autoři:
HRŮZOVÁ, Monika Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Porevoluční období v Čechách sebou přineslo i humanizaci vězeňství a s ním nové pracovní pozice. V současnosti je obvyklé, že každá věznice má kromě příslušníků Vězeňské služby i občanské zaměstnance, kteří se starají o "převýchovu" odsouzených ve výkonu odnětí svobody a osob ve výkonu vazby. V bakalářské práci Šíře a limity uplatnění speciálního pedagoga (vychovatele) jsou jako cílová skupina zvoleni speciální pedagogové ve vybraných věznicích v České republice. Teoretická část práce shrnuje poznatky o českém vězeňství. První kapitola se zabývá českým vězeňstvím v obecné rovině. Zmiňuje, jak probíhal vývoj vězeňství po roce 1989, charakterizuje a rozděluje české věznice a zvlášť se zabývá vazebními věznicemi, rozebírá zacházení s vězni a jednotlivé programy zacházení, a věnuje se Vězeňské službě ČR, především pak pracovníkům, kteří přicházejí do úzkého kontaktu s vězni, tzn. výchovným pracovníkům a specialistům. Druhá kapitola se samostatně věnuje speciálnímu pedagogovi, jenž působíu Vězeňské služby České republiky. Zajímá se o to, jaké osobnostní a profesní předpoklady by měl mít speciální pedagog ve vězení. Dále se tato kapitola věnuje náplni práce speciálního pedagoga, možnostem vzdělávání v rámci Vězeňské služby ČR a podrobně analyzuje další faktory, které mohou ovlivňovat pracovní uplatnění speciálního pedagoga. Empirická část této bakalářské práce vychází z výzkumu, jenž byl koncipován jako kvalitativní sonda za pomoci polostrukturovaného rozhovoru se speciálními pedagogy ve vybraných věznicích v České republice. Rozhovory byly prováděny se šesti speciálními pedagogy ve dvou věznicích Věznice Příbram a Vazební věznice Liberec. Před samotnými rozhovory byla stanovena osnova, která obsahovala osm tematických okruhů úvodní otázku, která měla za úkol zjistit náplň práce, dále možnosti změn v celkové náplni práce, pohled na vzdělávání, možnosti uplatnění, materiální a technické podmínky, možnosti změn při realizaci programů zacházení, cíle a omezení speciálních pedagogů a administrativa a legislativa. Cílem práce byla komparace reálných možností působení speciálního pedagoga v českém vězeňství se současně platnými předpisy, které upravují pracovní náplň tohoto pedagogického pracovníka ve vězení. Dílčími cíly bylo zjistit, v čem speciální pedagogové spatřují omezení pro svou práci a jaké jsou jejich možnosti v rámci daného povolání ve vězení. Z odpovědí respondentů bylo zjištěno, že reálně vykonávaná činnost speciálních pedagogů koresponduje se současně platnými předpisy. Avšak z výzkumu vyplývá, že speciální pedagogové ve vězení vykonávají i činnosti nad rámec svých předepsaných povinností. Z výzkumu dále vyplývá, že největší limit pro výkon svého povolání spatřují speciální pedagogové v nadměrné administrativní činnosti. Většinou se považují spíše za úředníky, než za pedagogy. Dále jako limit označovali nedostatek pracovníků v přímé péči, přílišnou humanizaci vězeňství nebo patologické jevy vyskytující se ve vězení. Na druhou stranu mají pedagogové možnost osobního růstu díky různým kurzům a jiným formám vzdělávání, které zajišťuje Vězeňská služba ČR. Dále spatřují pozitivum v kreativitě svého povolání, jelikož si dle svého zaměření mohou volit aktivity, které budou v rámci programů zacházení s odsouzenými vykonávat. Tato bakalářská by měla přinést ucelený pohled na speciálního pedagoga v českém vězeňství a informuje o limitech a možnostech v tomto specifickém prostředí. Zároveň by mohla posloužit jako zdroj motivace absolventům speciální pedagogiky a příbuzných oborů k výkonu tohoto povolání. Post-revolutionary period in the Czech Republic has also brought humanisation of the prison system and with it also new work positions. At present, it is usual that each prison has in addition to the members of the Prison service and the civil servants who care about the "re-education" of the condemned in the enforcement of imprisonment and persons in the performance of the links. In the thesis The breadths and limits of the special educator´s application special educationalists in chosen prisons in the Czech republic are selected as a target group. The theoretical part of the work sums up findings about the Czech prison. The first chapter deals with the Czech prison system in general. It mentions the prison´s development after 1989, it characterizes and divides Czech prisonsand particularly deals with the remand prisons discusses the treatment with prisoners and individual treatment programs, it also deals with the Prison Service especially with workers who are in a close contact with prisoners ie. educationalists and specialists. The second chapter deals with a special educationalist who works in the Czech Republic Prison Service. The author finds out which personal and professional requirements a special educationalist in prison should have. The chapter is also devoted to a special educationalist´s work description, the educational possibilities in the Czech Republic Prison Service and in details analyzes other factors that may affect special educationalist´s job. The empirical part of this thesis is based on research that was made as a qualitative probe with the help of semi-structured interview with special educationalists in chosen prisons in the Czech Republic. The interviews were made with six special educationalists in two prisons - Pribram Prison and Liberec Remand Prison. Before the interviews, the curriculum having eight thematic areas had been prepared these areas were following: initial question which was tasked to find out the content of work, the possibility of changes in overall job description, look at the education, application possibilities, material and technical conditions, the possibility of changes in the implementation of treatment programs, objectives and constrains of special educationalists´, and administration and legislation. The aim of the thesis was to compare special educationalist´s real possibilities of action in the Czech Prison Service to the current regulations governing the work content of the educational worker in prison. Individual objectives were about finding out the limits which special educationalists´ can see in their work and what their possibilities in that job in prison are. On the base of the answers, there was found out, that the real activity of special educationalists ´corresponds with current regulations. However, the research shows that special educationalists in prisons do activities which are beyond their work duties. The research also shows, special educationalists can see the administrative work activity is the biggest limit of their work. They mainly consider themselves to be rather clerks than educationalists. As the limit was also marked the lack of workers in the direct care and the excessive humanization or the pathological phenomena occurring in the prison. On the other hand, the educationalists have a possibility of a personal growth through various courses and other kinds of education which are ensured by Prison Service. They also see the positive in the creativity of their profession, because of their focus, they can choose activities that they will exercise with convicted in the context of treatment programs. This thesis provides a comprehensive view of the special educationalist in the Czech prison and informs about limits and possibilities in this special environment. It could also serve as a motivation source for graduates of special education and related disciplines to pursue this profession.
Klíčová slova:
penologie; speciální pedagog; vězení; vězeňství; penology; prison; prison system; special educationalists Citace: HRŮZOVÁ, Monika. Šíře a limity uplatnění speciálního pedagoga (vychovatele) ve vězeňství. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/43221