Název:
Nejčastější ošetřovatelské diagnózy a intervence u fyziologického novorozence
Překlad názvu:
The most common nursing diagnoses and interventions in physiological newborn baby
Autoři:
LAPÁČKOVÁ, Zuzana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá nejčastějšími ošetřovatelskými diagnózami a intervencemi u fyziologického novorozence. Prvním cílem bylo zmapovat nejčastěji se vyskytující ošetřovatelské diagnózy na oddělení fyziologických novorozenců v Nemocnici České Budějovice a.s. K tomuto cíli byly vytvořeny dvě hypotézy. H1: Nejfrekventovanější ošetřovatelská diagnóza u fyziologického novorozence je neefektivní kojení. H2: Ošetřovatelské diagnózy se u fyziologického novorozence budou lišit ve vztahu ke způsobu porodu. Druhým cílem bylo zjistit, jakým způsobem porodní asistentky a sestry stanovují ošetřovatelské diagnózy, cíle a intervence. K tomuto cíli byla vytvořena výzkumná otázka: Jakým způsobem stanovují u fyziologických novorozenců ošetřovatelské diagnózy, cíle a ošetřovatelské intervence? K získání kvalitních dat byla zvolena kombinace metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Sběr dat probíhal pomocí analýzy ošetřovatelské dokumentace a hloubkového polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumné šetření probíhalo v březnu roku 2015 na oddělení fyziologických novorozenců v Nemocnici České Budějovice a.s. Zpracované a přepsané rozhovory byly podrobeny podrobné analýze dat pomocí otevřeného kód ování metodou papír a tužka. Jednotlivé kódy byly následně seskupeny do podkategorie a poté kategorie. První výzkumný soubor tvořilo 5 dětských sester a 1 porodní asistentka pracující na oddělení fyziologických novorozenců v Českých Budějovicích ve věku od 26 do 46 let. Druhý výzkumný soubor tvořilo 107 fyziologických novorozenců porozených přirozeným způsobem nebo císařským řezem. Z výpovědí respondentek vyplynulo, že mají všeobecné znalosti o ošetřovatelských diagnózách, ale menší rezervy při jejich stanovování. Nedostatečné znalosti byly zjištěny i při stanovení cílů a intervencí, protože se porodní asistentky a dětské sestry spoléhají na předdefinované ošetřovatelské diagnózy, cíle i intervence, které používají na oddělení nejčastěji, a pouze z nich vybírají. Dále bylo zjištěno, že se ošetřovatelské diagnózy neliší u novorozenců narozeným prvorodičkám či vícerodičkám a že u všech novorozenců porodní asistentky či dětské sestry stanovují ošetřovatelkou diagnózu neefektivní kojení. Zjištěné výsledky mohou posloužit jako podklad pro usnadnění práce s ošetřovatelskými diagnózami a předcházení chybování při jejich stanovování. Vzhledem ke zjištění, že porodní asistentky a dětské sestry mají rezervy při stanovování ošetřovatelských diagnóz, cílů a intervencí, navrhujeme, aby jim tato bakalářská práce sloužila jako podklad. Z výsledků výzkumu dále vyplynulo, že nejfrekventovanější ošetřovatelskou diagnózou je neefektivní kojení. Z tohoto důvodu byl vytvořen formulář pro nastávající matky, který by i zároveň sloužil jako edukační materiál. Jeho výhodou by mohlo být usnadnění práce při stanovení ošetřovatelských diagnóz a intervencí.This bachelor thesis is focused on the most frequent nursing diagnoses and interventions in physiological newborn. First aim was to map the most frequent nursing diagnoses at physiological newborn ward in hospital Nemocnice České Budějovice a.s. Two hypotheses were proposed. H1: The most frequent nursing diagnosis in physiological newborn is ineffective breast-feeding. H2: Nursing diagnoses in physiological newborn will differ in connection to the type of delivery. The second aim was to learn how the nurses and midwives decide on nursing diagnoses, aims and interventions. The research question posed for this aim was: How are nursing diagnoses, aims and nursing interventions decided in physiological newborns? A combination of qualitative and quantitative research was used in order to obtain quality data. Its collection was conducted through nursing documentation analysis and in-depth half-structured interviews. This research was conducted in March 2015 at Physiological newborn ward at hospital Nemocnice České Budějovice a.s. The interviews were analysed by open coding using pen and paper method. Individual codes were collected into subcategories and then categories.The first research group comprised of 5 paediatric nurses and 1 midwife working at the physiological newborn ward of České Budějovice hospital aged 26 to 46. The second research group consisted of 107 physiological infants born either naturally or by caesarean section. The answers of the respondents show their general knowledge about nursing diagnosis but also about some shortcomings in their de termination. Insufficient knowledge was found regarding stating aims and interventions due to the midwives and nurses trusting predefined nursing diagnoses, aims and interventions most often used at the ward and usually choose from them. Nursing diagnoses were also found the same for infants born to first-time mothers and multigravidas and the generally most frequent diagnosis is ineffective breast-feeding. Obtained results can serve as basis for simplification of working with nursing diagnoses and preventing making mistakes in the determination. Considering the insufficiencies in determination of nursing diagnoses, aims and interventions found in the nurses and midwives, we suggest they use this work as model basis. The research results also show that the most frequent nursing diagnosis is ineffective breast-feeding. A form for expecting mothers, that can simultaneously function as educational material was created as a response to the results. We hope this form will enable easier determination of nursing diagnoses and interventions.
Klíčová slova:
fyziologický novorozenec; ošetřovatelská diagnóza; ošetřovatelská intervence; ošetřovatelská péče; ošetřovatelský proces; porodní asistentka; midwife; nursing care; nursing diagnosis; nursing intervention; nursing process; physiological newborn Citace: LAPÁČKOVÁ, Zuzana. Nejčastější ošetřovatelské diagnózy a intervence u fyziologického novorozence. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/43071