Název:
Příprava na otcovství - úloha porodní asistentky
Překlad názvu:
Preparing for fathering - Role of midwife
Autoři:
HRKĽOVÁ, Markéta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem bakalářské práce je příprava na otcovství úloha porodní asistentky. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí a to z části teoretické a části výzkumné. V teoretické části se zabýváme třemi hlavními podkapitolami. Na základě odborné literatury je v první podkapitole popsané téma porodní asistence. Je zde nastíněná historie porodní asistence, porodní asistence v současnosti a kompetence porodních asistentek. Druhá podkapitola se věnuje účasti otce v těhotenství a při porodu. Zde je popsána předporodní příprava, prožívání těhotenství z pohledu partnera. Vysvětlujeme termín kuváda a přibližujeme náhled na problematiku přítomnosti otce u porodu. Třetí podkapitola nese název otcovství. V této části je popsáno otcovství od historie po současnost. V této kapitole se zabýváme záležitostí aktivního otcovství a jiných typů otců. Výzkumná část je zaměřena na obavy a připravenost otců na prvorozeného potomka. V bakalářské práci jsou stanoveny 3 základní cíle. Cíl 1: Zjistit, jakým způsobem podávala porodní asistentka informace budoucím otcům a co pociťují jako deficit na přípravě od porodní asistentky. Cíl 2: Zjistit, z čeho měli budoucí otcové největší obavy, kde hledali informace, rady a pomoc. Cíl 3: Zjistit, zda byla účast na předporodním kurzu pro otce účelná. Na základě určených cílů zde byly stanoveny výzkumné otázky zaměřené na edukaci porodní asistentky v přípravě na roli otce a na způsob hledání informací, které mužům chyběly. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak se muži cítili připraveni na svou novou roli a jak se v této přípravě angažovala porodní asistentka na předporodních kurzech a u porodu. Ke zpracování této problematiky a dosažení stanovených cílů bylo vybráno kvalitativní výzkumné šetření. Pro sběr dat jsme zvolili metodu polostrukturovaných rozhovorů vlastní konstrukce. Rozhovory byly následně zpracovány metodou obsahové analýzy. Výzkumným souborem byli náhodně vybráni muži, kteří byli ochotni spolupracovat, ústně souhlasili s poskytnutím rozhovoru a zveřejnění některých identifikačních údajů. Výzkumný vzorek tvořilo 10 mužů, kteří očekávali narození jejich prvorozeného potomka a zúčastnili se předporodního kurzu. Získané informace od respondentů jsou v textu označené kurzívou. V praktické části jsou popsány odpovědi respondentů na společné otázky. Následuje vyhodnocení shrnutí nejdůležitějších údajů z uvedených rozhovorů. Je zde zhotovena tabulka identifikačních údajů, pro lepší přehlednost respondentů. Výzkumné šetření bylo provedeno v měsících leden až březen 2015. Z výsledků jsme zjistili, že nejčastější způsob edukace probíhal formou přednášky doplněné prezentací a puštěným videem o porodu. Další způsoby byly například formou monologů s možností doptat se na případné dotazy a poskytnutí informačních brožur. Muži nejčastěji pociťovali deficit na přípravě od porodní asistentky zejména o období šestinedělí. Chyběla jim ukázka manipulace s novorozeným dítětem, přebalování a koupání. Zjistili jsme nedostatečný čas věnovaný mužům na předporodním kurzu, na kterém také chybělo téma ohledně první pomoci u novorozence. Muži se zejména obávali porodu, zdraví jejich partnerky a dítěte a své nové životní role. Nejčastěji si informace získávali od matek, partnerek, známých a na internetu. Z výsledků vyplynulo, že muži uvádí předporodní kurzy jako přínos. Pomohly jim utříbit si získané informace a objasnit situace, o kterých neměli dostatek informací. Tato práce poukazuje na důležitost a nezbytnost edukace budoucích otců na předporodních kurzech.The theme of this bachelor thesis is the preparation for fathering the role of a midwife. This work is composed of two parts, the theoretical and the investigative part. The theoretical part deals with three main chapters. In view of professional literature there is described the theme of midwifery in the first chapter. There is outlined the history and the present of midwives and also their competence. The second chapter is devoted to the involvement of father during pregnancy and childbirth. There is described an antenatal preparation, experience the pregnancy from the view of a partner. We explain the term couvades and we bring nearer the outlook at the issue of the attendance of a father by childbirth. The third chapter is named fathering. There is the description of fatherhood, its history and present in this part. We also deal with the matter of active fathering and other types of fathers in this unit. The investigative part is focused on anxieties and readiness of fathers for their first child. We set three basic aims in this bachelor thesis. Aim No. 1: To find out, how the midwife provided the information to the future fathers and what info the fathers missed. Aim No. 2: To find out, what the future fathers felt apprehensive about, where they searched for information, help and advice. Aim No. 3: To find out, if the attendance at the antenatal course was practical. On the basis of given aims there were settled research questions focused on midwife´s education in the preparation for the role of a father and also focused on the way of searching for information which the fathers missed. The goal of this work was to find out, how the men were up to their new role and how the midwife became involved in the antenatal courses and at childbirth. It was chosen the qualitative research investigation for this matters processing and achievement of appointed aims. We selected the method of semi-structured interviews of own construction for data collection. The interviews were consequently processed by the method of content analyses. The research file made a random selection of men who were willing to cooperate, they agreed orally with providing the interviews and also with the publication of some identification details. The research sample was made by ten men who expected their first child and they took part in the antenatal course. The gained information is written in italics. The answers of respondents are described in the practical part of this work. Then there is the summary assessment of the most important data from the interviews and also the table with identification details of the participants. This investigation was made from January to March 2015. We find out from the results that the most common way of education went in lecture completed with presentation and video about childbirth. The other ways were e.g. monologues with the possibility to ask questions and informative brochures. Men very often felt the lack of preparation from the midwife especially about the postpartum period. They missed the sample of manipulation with newborn infant, changing nappies and bathing. We found out the lack of time devoted to men at the antenatal courses where they missed the theme of first aid for newborn infants. The men were especially afraid of the birth, health of their partner, child and also of their new life role. They get the most information from their mothers, partners, friends and on the internet. Men think that the antenatal courses were good, they helped them to develop gained information and clarify some situations they didn´t know much about. This work points to the importance and necessity of education of future fathers at the antenatal courses.
Klíčová slova:
otcovství; partner; podpora; porod; porodní asistentka; předporodní kurz; antenatal course; childbirth; fathering; midwife; partner; support Citace: HRKĽOVÁ, Markéta. Příprava na otcovství - úloha porodní asistentky. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/43069