Original title:
Štíhlý podnik
Translated title:
Lean company
Authors:
Prášilík, Zdeněk ; Klečka, Jiří (advisor) ; Krejčí, Filip (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Štíhlý podnik je charakteristický vysokou efektivitou vnitřních procesů a eliminací plýtvání. Využívá řadu metod a postupů, které jsou aplikovatelné na různé procesy podél hodnotového toku produktu. Práce se zabývá nejpoužívanějšími z nich: metody just in time, filozofii zlepšování kaizen, kde je kladen důraz na systematické zlepšování procesů iniciované samotnými zaměstnanci. Dále systémy autonomizace ve výrobě - jidoka, metody logistiky a výroby řízené tahem - kanban, metody nivelizace výrobního programu heijunka, chybuvzdorné principy poka-yoke, organizování pracoviště pomocí pravidel 5S. Zmíněny jsou také ekonomické dopady na podnik. Práce se snaží rozbít zažitou představu o existenci štíhlých principů pouze ve výrobních podnicích. Ve své aplikační části práce jsou pozorovány možnosti implementace štíhlých principů v sektoru služeb. Sledovanými podniky jsou dvě realitní kanceláře, fungující na stejném trhu služeb, ovšem s odlišným přístupem k řízení společnosti. Práce nejen prokazuje existenci štíhlých prvků ve službách, ale také odhaluje důsledky jejich opomíjení.Lean company could be characterized with high effectivity of internal proceses and sustain elimination of waste. Lean company uses several methods, which are aplicated on many proceses along whole value stream of the product. This essay includes most known and used methods such as: just in time method, kaizen improovement philosophy, based on systematic improovement activities iniciated by employees. Also systems of autonomation in production - jidoka, improoved logistic methods and pull-system using kanban, nivelization of the production flow by heijunka method, error proofing systems poka-yoke, systems of organizing office and workplace 5S. All of it summarized in economic results. In analytical part, trying to find out, whether lean systems take effect in services. Using comparison of two real estate agencies, I have find out that lean systems really exists even in services. Moreover there is a big difference between company that uses, and company which do not.
Keywords:
heijunka; jidoka; just in time; kaizen; kanban; lean; lean company; lean production; poka yoke; productivity; toyota; value stream mapping; 5S; heijunka; jidoka; just in time; kaizen; kanban; lean; poka yoke; služby; teorie omezení; tok hodnot; štíhlá výroba; štíhlý podnik
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/22741